Hardinxveld JO15-1 wint in allerlaatste minuut van JEKA

Assist: Stan Loeve

Hoofdklasse B

19 september 2020 12:45

Onder het genot van een heerlijk zonnetje en op een keurig gemaaid veld mocht Hardinxveld het opnemen tegen JEKA JO15-2. Helaas is Salman nog steeds geblesseerd en moest ook Jonathan na de warming-up afhaken. Gelukkig wilde Stan uit de JO13-1 mee naar Bavel afreizen om de ploeg te versterken.

Zoals wel vaker de laatste weken begint Hardinxveld slapjes aan de wedstrijd. Duels worden niet gewonnen en JEKA blijkt te beschikken over technisch zeer vaardige voetballers die in de eerste minuten door de linies heen kunnen dartelen. Al in de 1e minuut moet Hardinxveld een corner weggeven en staat het vervolgens alleen maar onder druk. Ballen worden wild naar voren geschoten en de tweede ballen worden vrijwel allemaal verloren. Nadat Hardinxveld wederom te laat is in een duel mag JEKA een vrije trap nemen. De bal wordt over de verdediging van Hardinxveld gelegd en de organisatie bij Hardinxveld is helemaal weg. De speler van JEKA kan op 2 meter van het doel ongehinderd inkoppen en zo leidt JEKA al vroeg in de wedstrijd.

Hardinxveld komt daarna iets beter in de wedstrijd en weet wat meer druk uit te oefenen op de jonge talenten van JEKA. Toch blijft het oppassen geblazen voor de snelle uitbraken van de snelle en technische aanvallers van de tegenpartij. Na een mooie diepe bal van Kai is het Dani die ruimte creëert voor een voorzet en de bal perfect op maat voorgeeft op Kyan. Deze weet dit buitenkansje te benutten en zo trekt Hardinxveld de stand snel gelijk: 1-1.

De rest van de eerste helft zijn beide ploegen aan elkaar gewaagd. Hardinxveld weet JEKA wel meer en meer onder druk te zetten, dit resulteert in een aantal schietkansen en een grote kans voor Seth. Onder druk van een verdediger van JEKA is zijn schot net niet hard genoeg en zo staat er bij rust een gelijke stand op het bord.

In de rust wordt aangegeven dat er in balbezit meer rust gehouden moet worden en dat er als team veel scherper gedekt moet worden aan de kant van de bal. Net na rust lijkt Hardinxveld dit begrepen te hebben en na een mooie aanval via Kyan, Dani en Roy komt de bal in een scrimmage terecht. Joël is gelukkig scherp en weet de bal te ontfutselen en in het doel te schieten: 1-2. Een goed begin van de tweede helft en hopelijk kan Hardinxveld de score verder uitbouwen. Helaas heeft Roy nog steeds teveel last van zijn rug en hij moet zich vrij snel na het doelpunt laten vervangen door Jordi. Kyan komt hierdoor op de plek van Roy te spelen en Jordi zal de aanval versterken. Ook Koen komt in het veld voor Karsten. Hopelijk kunnen de wissels wat frisse energie brengen.

Helaas zakt het niveau na de 1-2 snel weg tot een bedenkelijk niveau. De scherpte ontbreekt, er wordt niet scherp gedekt aan de kant van de bal en daardoor is Hardinxveld vaak te laat. JEKA weet de druk op te voeren en Hardinxveld moet achteruit. Echt grote kansen worden er niet gecreëerd door JEKA, Kai en Harm weten samen een hoop gevaarlijke situaties in de kiem te smoren. Een vrije trap op 25 meter van het doel wordt door de speler van JEKA verrassend in een keer op doel geschoten. Hij schiet de bal behendig langs de muur en de bal hobbelt via de binnenkant van de paal binnen: 2-2. Het is een klap voor Hardinxveld, maar absoluut niet onverdiend. JEKA is in deze fase gewoon scherper, feller en voetballend beter.

Wederom een tegenvaller voor Hardinxveld, ook Joël moet zich met een blessure laten vervangen. Stan komt het veld in en zal op het middenveld gaan spelen. Hierdoor schuift Seth schuift door naar de spitspositie. JEKA voelt dat er meer in zit en blijft jagen op de voorsprong. Grote kansen zijn er niet, maar JEKA blijft wel de bovenliggende partij. Hardinxveld is ook nu in veel gevallen te laat en de scheidsrechter pakt iedere kans aan om een vrije trap aan JEKA te geven.

In de laatste minuten zien we Hardinxveld wat meer op de helft van JEKA. Zelfs Harm meldt zich een aantal keren voorin. Het blijft oppassen, want JEKA is gevaarlijk in de omschakeling. Een diepe bal van JEKA wordt afgevlagd voor buitenspel. We zitten inmiddels in de slotfase van de wedstrijd. Stan biedt zich goed aan op het middenveld en Kai speelt hem in. Stan draait goed open, maar weet in eerste instantie niemand te bereiken. Vervolgens is hij heel scherp op de tweede bal en weet deze met een ultieme sliding precies in de loop van Seth te geven. Seth is aan het oog van de verdediger van JEKA ontsnapt en gaat richting het doel. Schieten? Nee, kappen. Dan schieten? Nee, nog een keer kappen. Seth heeft de keeper uitgespeeld en lobt de bal richting doel. Iedereen houdt zijn adem in.. De teruglopende verdediger van JEKA probeert de bal nog met zijn hand tegen te houden, maar hij is te laat. De bal ploft het net in en Hardinxveld pakt een 3-2 voorsprong in de allerlaatste minuut! JEKA trapt af en schiet de bal nog een keer naar voren. Gelukkig belandt de bal bij Maurice en niet veel later fluit de scheidsrechter af.

Hardinxveld pakt wederom een 3-2 overwinning in de allerlaatste minuten. Net als in de vriendschappelijke wedstrijd tegen Nieuw Lekkerland (3-2 in de allerlaatste minuut) en de bekerwedstrijd tegen VVGZ (3-2 in de allerlaatste minuut) is het ook nu weer een 3-2 overwinning in de allerlaatste minuut. Al zijn er voetballend gezien nog zeker stappen te maken, over veerkracht niks dan lof. Heel knap om deze wedstrijd, waarbij er weer een aantal spelers geblesseerd uitvallen en er daardoor geschoven moet worden in het veld, toch weer over de streep te trekken. De eerste drie punten van de competitie zijn binnen!

Volgende week Oranje Wit thuis. Hopelijk is het goede voetbal en de scherpte dan wel aanwezig. En zo niet, dan hebben we altijd nog de veerkracht!