Hardinxveld JO13-1 op strijdlust langs Groote Lindt

Hardinxveld JO13-1

Groote Lindt JO13-1

16 maart 2019 9:00

Ondanks de overvloedig gevallen regen kon de wedstrijd doorgang vinden op het kunstgras in Hardinxveld. Ondanks het betere van het spel kwam Hardinxveld laat in de eerste helft op achterstand, maar het wist de rug te rechten en uiteindelijk de felbegeerde winst te pakken.

Na de overtuigende 5-0 winst op EBOH JO13-1, de nummer twee van de vorige seizoenshelft, kon Hardinxveld met vertrouwen uitkijken naar het treffen met Groote Lindt. Groote Lindt is een geduchte tegenstander en een van de ploegen die een gooi kan doen naar een topklassering in deze competitie.

Hardinxveld begint goed aan de wedstrijd. Groote Lindt wordt veelvuldig op eigen helft vastgezet. De eerste kans is dan ook voor Hardinxveld. Na een omschakelmoment is het Seth die Jonathan in de diepte wegstuurt. Jonathan heeft wat moeite met het controleren van de bal en schuift de bal daardoor met te weinig snelheid langs de boomlange keeper. Een verdediger weet het schuivertje van de lijn te halen.

Even later is er een spannend moment aan de andere kant. Na een terugspeelbal heeft Maurice moeite de bal te controleren en schiet hem in de voeten van een speler van Groote Lindt. Deze schiet op doel, maar gelukkig is Harm op tijd terug om de bal een paar meter voor het doel tegen te houden. Hardinxveld blijft hierna de bovenliggende partij en Jonathan wordt na een goede loopactie weer diep gestuurd. Dit keer schiet hij de bal hard in, maar ligt de keeper van Groote Lindt dwars.

Ondanks het overwicht weet Hardinxveld het doel niet te vinden. Richting het einde van de eerste helft neemt Hardinxveld een doeltrap en probeert het van achteruit op te bouwen. Groote Lindt zet het goed vast en in de opbouw gaat het mis. De bal wordt verspeeld en de spits van Groote Lindt ontvangt de bal in het strafschopgebied. Hij schiet de bal vanuit de stuit prachtig diagonaal in en Maurice is kansloos. Hardinxveld komt voor het eerst dit seizoen op achterstand in een competitiewedstrijd en het is afwachten hoe de ploeg hier op reageert. Door de achterstand is Hardinxveld ineens gehaast en daalt het niveau van het positiespel tot een bedenkelijk niveau. Gelukkig heeft Hardinxveld de nodige individuele klasse in huis en beschikt het over meerdere wapens. Een hiervan zijn de corners van Fenne. Dit keer legt ze de bal perfect neer bij de tweede paal en Jonathan knikt de bal richting doel. De keeper krijgt zijn hand er nog achter, maar de scheidsrechter staat op de achterlijn en oordeelt dat de bal de doellijn heeft gepasseerd. Vlak voor rust komt Hardinxveld hierdoor op gelijke hoogte en dit is een opsteker voor de ploeg.

Na rust komt Kyan direct in de ploeg voor Jonathan in de hoop iets meer beweeglijkheid te brengen tegen de sterke verdedigers van Groote Lindt en zo het aanvalsspel een boost te geven. Helaas blijft het spel van Hardinxveld onrustig en het is dan ook Groote Lindt met de grootste kansen aan het begin van de tweede helft. Hardinxveld komt niet in het eigen spel en de frustratie groeit zowel binnen als buiten het veld. Na een duwfout aan de zijkant van het strafschopgebied mag Groote Lindt een vrije trap nemen. Deze valt op het hoofd van de lange verdediger die, tot opluchting van alles wat Hardinxveld een warm hart toedraagt, via de lat over kopt. Niet veel later is er weer een hachelijk moment als Hardinxveld de bal onvoldoende weggewerkt krijgt. Het schot van de middenvelder van Groote Lindt belandt ook nu op de lat.

Roy probeert het na een goede combinatie in het strafschopgebied van afstand, maar zijn schot mist richting en de keeper kijkt de bal naast. Ook Dani en Seth vinden de keeper op hun weg en zo blijft de 1-1 stand een kwartier voor tijd staan. Hardinxveld krijgt, zonder goed te spelen, wel weer de overhand. Misverstanden, slordige passes en het negeren van medespelers blijven aanwezig en zo kan Groote Lindt stand houden. Hardinxveld zoekt naar de verlossende treffer en weet dat het bij een voorsprong meer ruimte zal krijgen. Salman komt 12 minuten voor tijd in het veld om iets te forceren. Niet veel later krijgt Seth de bal vanuit de kluts mee op het middenveld. Kyan, die naar rechtsbuiten is geschoven, kiest direct diepte en Seth steekt de bal perfect in de loop. Kyan twijfelt geen seconde en weet met een droge knal in de korte hoek de keeper te verrassen. Opluchting langs de kant en een mooi moment voor Kyan die de afgelopen weken al een aantal keer dicht bij een doelpunt was, maar zijn inzet nu beloond ziet worden.

Direct na de voorsprong is duidelijk dat er een last van Hardinxveld is afgevallen en de ploeg begint makkelijker te combineren. Niet veel later volgt ook de beslissing in de wedstrijd. Seth lepelt de bal over de verdediging heen en door verwarring bij Groote Lindt kan Salman de bal oppikken en langs de keeper schuiven. Groote Lindt kan geen vuist meer maken en ook Hardinxveld komt niet meer tot grote kansen. Niet veel later fluit de scheidsrechter af en kan Hardinxveld na een zware wedstrijd toch drie punten bijschrijven. Ondanks dat het spel niet op het niveau was wat de ploeg kan brengen heeft iedereen er wel keihard voor geknokt. Uiteindelijk bleek Hardinxveld toch weer de langste adem te hebben en pakt het, uiteindelijk terecht, de winst.

Aanstaande zaterdag wacht de uitwedstrijd bij Heerjansdam. De ploeg waar we voor de vierde keer in vier competities op bezoek mogen. Een ploeg die wisselend presteert, maar zeker een ploeg waar rekening mee gehouden moet worden. Hopelijk werkt het weer dan mee en kunnen we ons opmaken op een mooie pot voetbal onder een prettig voorjaarszonnetje. Tot zaterdag!