Hardinxveld speelt zicht veilig en zet titelstrijd op zijn kop

Kozakken Boys 2

... (schot)
... (schot)
Adi Jogic (schot)
Joost Nederveen (intikker)
Kevin Klein (schot)

Hoofdklasse A

18 mei 2019 12:30

Hardinxveld mag het op deze zonovergoten zaterdagmiddag opnemen tegen Kozakken Boys. Vorig jaar werd deze wedstrijd op de laatste competitiedag afgewerkt en eindigde dit treffen in 2-2. Waar beide teams zich goed in konden vinden. Hardinxveld was toen immers al veilig en de 'Boys' hadden zich destijds al tot kampioen gekroond.

In het seizoen 2018/2019 staan de zaken er wezenlijk anders voor. Dit keer treffen de Hardinxvelders de Werkendamers op de voorlaatste speeldag. Hardinxveld heeft nog minstens 1 punt nodig (ervan uitgaande dat GRC het zwalkende LRC verslaat in speelronde 26) en met deze thuiswedstrijd en de uitwedstrijd naar Kloetinge voor de boeg lijkt dat geen gemakkelijke klus.

Ook voor de bezoekende partij is deze wedstrijd nog van groot belang. Twee keer winst betekend opnieuw een kampioenschap.

Doordrongen van de belangen en met een goed voorbereid strijdplan trekt Hardinxveld in de volgende formatie ten strijde.

Carlo

Gerco

Stefan  Maarten  Johan   Jesper

Thomas   Nick

Joost      Adi

Michael

Wissels  Rutger Stefan Kevin Robin Tom

Daarnaast hadden we een geheim wapen in de vorm van Elroy op de bank zitten. Men heeft zelfs vernomen dat hij zijn voetbalschoenen ook bij zich had.

Omstreeks half 1 werd er afgetrapt en de Kozakken lieten direct hun intenties blijken en had veelvuldig de bal. Het eerste noemenswaardige moment kwam vanaf de rechterflank van de Boys. Jesper werd voor het eerst, en tevens direct de laatste keer, door de buitenspeler gepasseerd maar gelukkig was daar onze aanvoerder die een ferm blok zette waar deze jongen zich op stuk liep. De bezoekers hadden in die eerste tien minuten veelvuldig de bal maar omdat Hardinxveld georganiseerd opgesteld stond kon het vooralsnog geen potten breken. Het zocht met name de linkerflank waar Stefan geregeld een sprintduel mocht aangaan met de rappe linksbuiten. Tot echt veel gevaarlijke momenten leidde dit echter niet. Totdat na zo'n 20 minuten spelen een middenvelder van de Boys met een steekballetje Johny Lommers vrijspeelt in de hoek van de zestien. Maarten, die tot dan toe braaf met hem meeliep, geeft hem een halve meter ruimte en de spits schiet hem uiterst rechts in de goal. Na de 0-1 blijkt ook de kampioenskandidaat geen perfecte ploeg te zijn. Hardinxveld komt steeds meer aan aanvallen toe en profiteert van de ruimte op de vleugels. Zo onstaan er wat kleine kansjes met onder meer een lobje vanuit buitenspelpositie van Michael. En ook een vrije trap van Thomas die helaas aan iedereen voorbij gaat. Maar tot heelt grote grote kansen weet Hardinxveld niet te komen.

De uitploeg weet echter wel tot scoren te komen. Een slordige pass waar de spits niet meer bij kan, komt met enig fortuin voor de voeten van de doorgelopen middenvelder. Deze houdt het hoofd koel en schiet de 0-2 tegen de touwen. Daarna is het enige noemenswaardige moment wanneer de linksbuiten van Kozakken Boys naar binnenkomt en met rechts uithaalt maar Carlo deze bal uiterst knap uit de kruising kan tikken.

Zo wordt er met een 0-2 stand de kleedkamers opgezocht. Hardinxveld begint met een kleine wijziging aan de tweede helft. Rutger komt erin voor Stefan. Jesper schuift door naar het middenveld en Maarten doet juist een stapje terug naar de rechtsback positie. Vrijwel direct na rust leeft de Hardinxveldse enclave weer op. Thomas zet met een steekbal Adi 1-op-1 op de keeper en deze rond beheerst af. Vanaf dat moment lijkt de (kampioens)koorts toe te slaan bij de bezoekers. Het wordt onnauwkeurig en levert veel ballen in. Het geloof bij Hardinxveld neemt juist met de minuut toe. 10 minuten later resulteert dat dan ook in de volgende grote mogelijkheid. Na een overtreding op 25 meter van de goal verwacht iedereen een voorzet van Thomas. Thomas besluit deze bal echter te steken op de mee opgekomen Maarten die de bal voortrekt. In plaats van deze bal uit te verdedigen legt een verdediger de bal panklaar neer voor Joost die daar wel raad mee weet. En zo staat er na 60 minuten een 2-2 stand op het scorebord.

De uitploeg probeert het tij te keren met een paar wissels maar lijkt daar juist van te verslappen. Zonder echt aanvalsplan vallen de bezoekers met steeds minder overtuiging aan. Door de 4-2-4 opstelling die ze lijken te hanteren ontstaat er veel ruimte voor Hardinxveld. 1 van deze uitvallen leidt dan ook tot een voorzet die op het hoofd van Michael belandt, deze kopt de bal terug op Nick. Heel even lijkt hier een herhaling van de goal tegen Groote Lindt plaats te vinden. Echter was Nick vandaag veel sneller dan de vorige keer en wordt de bal net achter hem gekopt.

Zo verstrijken ook de laatste minuten van de officiële speeltijd en lijkt het, net als vorig jaar, op een 2-2 af te stevenen. Er is daarbij alleen geen rekening gehouden met twee verse wissels aan de kant van Hardinxveld. Een goed uitverdedigde (of willekeurig) weggeschoten bal belandt bij Robin op het hoofd, die de bal uiterst behendig verlengt. Hiermee stuurt hij Kevin weg, die nadat hij nog een aantal meters had afgelegd, geen moment twijfelde en de bal in de korte hoek erin prikte. Hierna barste het feestgedruis in alle hevigheid los. Mocht iemand nog een lens vinden ergens in de buurt van de cornervlag mag deze worden geretourneerd aan Dhr. Kevin.

Niet veel later besluit de scheidsrechter danook dat het mooi is geweest. Hardinxveld speelt zich voor het tweede jaar op rij veilig in de Hoofdklasse, zelfs een bezoekende Sliedrechter moest hier een traan van geluk van laten.

23 min 0-1

33 min 0-2