VVH JO11-3 vergeet zichzelf te belonen in derby tegen Sliedrecht

... (afstandschot)
... (schot)

17 november 2018 8:30

Op een zeer koude zaterdagochtend 17 november om 8.30 stond voor VVH JO11-3 de derby tegen VV Sliedrecht JO11-2 op het programma. Eerder dit seizoen troffen beide ploegen elkaar in het bekertoernooi, waarbij Sliedrecht uiteindelijk met 4-5 aan het langste eind trok na een zeer spannende wedstrijd. Aangezien beide ploegen slechts 4 punten hadden vergaard in de competitie beloofde de wedstrijd van vandaag wederom spannend te worden. Op het nog half bevroren en gladde kunstgrasveld trad VVH aan met de volgende jongens: Nick op de goal (en tevens aanvoerder vandaag), Janoah, Sem en Lauran in de verdediging, Levi, Oscar en Mats op het middenveld en Thijn in de spits. Sam en Hidde begonnen als reserve. Met een heerlijk ochtendzonnetje en veel toeschouwers langs de lijn voor deze spannende derby beloofde het een leuke pot te worden.

Hardinxveld ging goed van start, Nick en zijn verdedigers stonden goed opgesteld om de Sliedrechtse aanvallen tijdig af te stoppen en via het middenveld werd Hardinxveld zo nu en dan gevaarlijk, ondanks het zeer moeilijk bespeelbare veld. Door de vrieskou was het kunstgras zo vroeg in de ochtend zeer glad, waardoor de ballen hard doorgleden en moeilijk onder controle waren te houden. Toch lukte het Thijn om na een sterke verovering van de bal Mats diep te sturen met een goede steekpass op maat. Mats kon alleen op de keeper aflopen en schoof de bal strak naast de keeper in de goal, de verdiende 0-1 voor VVH. Daarna werden de kansen voor VVH wat spaarzamer en kwam Sliedrecht beter in het spel. Dit resulteerde in een aantal hachelijke situaties/scrimmages voor het doel van Nick, maar telkens lukte het de Hardinxveldse goalie om zijn doel schoon te houden. Ook de sterke rechtsbuiten van Sliedrecht werd geweldig in de tang gehouden door Lauran, die aan zijn beste wedstrijd van het seizoen bezig was. Via rechts speelde Janoah vaak Levi in, die met zijn befaamde rushes langs de lijn probeerde Thijn te bedienen. Waarna Thijn met een afstandschot net over de goal schoot. Alle complimenten waren voor VVH na een prima eerste helft en een 0-1 voorsprong. In de kleedkamer konden de tenen en vingers weer lekker worden opgewarmd om weer ontdooid aan de tweede helft te kunnen beginnen.

Helaas bleken beide ploegen in de tweede helft geen schim van de eerste helft te zijn, wat uiteindelijk fataal bleek voor VVH. Sliedrecht ging veel meer vooruit voetballen, waardoor het Hardinxveldse middenveld onder aanvoering van Hidde, die inmiddels in het veld was gekomen, het erg zwaar kreeg. Sliedrecht kreeg hierdoor veel beter grip op de wedstrijd en door een onoplettendheid in de Hardinxveldse defensie scoorde Sliedrecht dan ook de gelijkmaker net na rust, 1-1. Toch liet Hardinxveld zich niet kennen en pakte snel de aanvallende draad weer op. Op een diepe uittrap van Nick was het Sam die goed anticipeerde op deze bal, waardoor hij alleen door kon lopen op het Sliedrechtse doel. Vervolgens schoof hij zeer netjes de 1-2 binnen. Ook Sliedrecht besefte zich het belang van de Alblasserwaardse derby en bleef veel druk uitoefenen op het Hardinxveldse doel, maar het lukte ze maar niet om een aantal vrije schietkansen achter Nick in het doel te krijgen. Toch was het de Hardinxveldse goalie die na een wat vreemde uittrap de bal in de voeten van de linksback van Sliedrecht speelde. De linksback dacht niet na en punterde de bal van grote afstand in één keer op het doel, waar Nick helaas niet op had gerekend. Zo was de stand na een kwartier in de tweede helft weer gelijk 2-2. Dus moest Hardinxveld weer op zoek naar de voorsprong. Dit leek "kat in het bakkie" na wederom een diepe bal op Sam, die met zijn snelheid de verdediger te snel af was, maar vervolgens de bal nog langs de keeper moest zien te krijgen op volle snelheid. Dit lukte met een klein tikkie, maar het tikkie was niet hard genoeg, waardoor de Sliedrechtse verdediger in een uiterste poging de bal nog uit het doel kon tikken. Of was de bal toch een centimeter over de lijn geweest? De Sliedrechtse arbiter wilde hier echter niet aan meewerken, dus bleef de stand gelijk. Kort daarna strafte Sliedrecht weer een fout in de Hardinxveldse verdediging af, 3-2 voor Sliedrecht. Met nog 5 minuten te gaan bleef de wedstrijd zeer spannend, maar het leek er niet op dat Hardinxveld nog ging scoren. Toch kreeg VVH nog een enorme kans op de gelijkmaker, eerst via Sam die zijn inzet zag stranden op de handen van keeper. Daarna belandde de bal met een stuit voor de voeten van Thijn, maar die wist de buitekans op 2 meter voor de goal helaas niet te benutten. De winst en de drie punten waren wederom voor Sliedrecht, die hiermee verder afstand nemen in de stand in de competitie.

Met nog 2 wedstrijden te gaan voor de winterstop bezet VVH JO11-3 de éénnalaatste plaats met 4 punten. Volgende week staat de laatste thuiswedstrijd tegen Nieuw-Lekkerland JO11-1 op het programma om 8.45 uur aan de Sluisweg. We hopen dat er weer net zoveel supporters komen aanmoedigen als vandaag in Sliedrecht. Tot volgende week allemaal.