Onnodig dikke nederlaag voor Hardinxveld JO11-3

... (intikker)
... (intikker)

1 december 2018 8:30

Op zaterdag 1 december stond de laatste competitiewedstrijd voor de jongens van Hardinxveld JO11-3 op het programma. Iedereen moest vroeg uit de veren, want we moesten om 8.30 aantreden in Etten-Leur. Toch al snel een reis van 40 minuten. De tegenstander was Unitas '30 JO11-2. Deze ploeg is de ongeslagen koploper. Konden we voor een stunt zorgen?

De trainers Björn en Job hadden hun huiswerk vakkundig gedaan en een verrassende opstelling in petto. Nick stond zoals altijd op doel. Achterin stonden Janoah, Sem en Lauran. Op het middenveld slechts twee spelers, namelijk Hidde en Thijn. En voorin Sam en Mats. Oscar en Levi begonnen als wissel.

De bedoeling was om meer jongens achter de bal te houden. Het eerste kwart van de wedstrijd kwam het plan uit. Hardinxveld begon zeer sterk aan de wedstrijd. Vol overtuiging gingen ze de strijd aan. In de 2e minuut het eerste kansje voor Mats na een pass van Sam. Het schot werd door de keeper gekeerd. Achterin zaten de verdedigers kort op hun mannetjes en meisjes. Gevaarlijke ballen werden goed onderschept. In de 8e minuut loon naar werken voor de boys. Sam gaf vanaf rechts de bal voor. De keeper en de laatste man twijfelden wie de bal ging tegenhouden en daarom deden ze het allebei niet. Mats was er als de kippen bij en schoot de bal in het lege doel. De 0-1 voorsprong is een feit. Dit was voor Unitas '30 het sein om wat meer naar voren te gaan spelen. Nick moest voor het eerst redding brengen op een goed schot. De tactiek werkte goed. De jongens voerden het goed uit. Hidde in zijn nieuwe rol net voor de verdediging viel op door zijn vele balveroveringen. Helaas werd het toch 1-1. De organisatie was even kwijt en de tegenstander profiteerde optimaal. Het eerste kwartier zat er bijna op toen een hilarisch moment plaatsvond. Op het midden stonden Hidde en de scheidsrechter zo dicht bij elkaar dat Hidde bij het wegsprinten pardoes tegen de scheidsrechter op liep. Beide vielen op de grond. Dit was het sein om even een time-out te pakken.

De wedstrijd werd hervat en Hardinxveld ging op dezelfde voet verder. Een goede voorzet van de ingevallen Levi werd goed onderschept door de keeper anders had Thijn de bal zo kunnen intikken. Unitas '30 wordt steeds gevaarlijker en probeert met afstandsschoten doelpunten te maken. In de 22e minuut is het raak en dit betekent een 2-1 achterstand. Een paar minuten later zet Hardinxveld nog eens aan. Op een meter of twaalf van het doel komt de bal bij Mats. Hij bedenkt zich niet en schiet op doel. Althans dat was de bedoeling. Hij wordt tegen zijn standbeen getikt waardoor een goed schot niet mogelijk is. Jammer! Doordat we veelvuldig in de aanval zijn krijgen we ook wat corners. Welgeteld 5 in totaal. De enige van de rechterkant wordt goed voor het doel geschoten maar helaas weggekopt. De andere 4 vanaf de linkerkant verdwijnen allemaal achter het doel. De supporters hebben in de rust gekeken of de lijn scheef ligt. Dit is niet het geval. Net voor de rust probeert Thijn met een schot de gelijkmaker te maken. Het goede schot gaat net over het doel.

De rust is niet zoals gebruikelijk in de kleedkamer maar de limonade wordt op het veld gedronken. De rust is met 3 minuten erg kort. De meeste supporters gaan voor een bak koffie naar de kantine en missen hierdoor de eerste 5 minuten. De tweede helft start niet gewenst. Binnen de minuut is de achterstand opgelopen naar 2 doelpunten. Na het niet kunnen wegwerken van de bal heeft de spits alle vrijheid om de bal in het doel te schieten. Hierna is het overwicht duidelijk voor Unitas '30. De spelers vinden elkaar makkelijk met goede passes en aannames. Toch wordt het bijna nog 3-2. Sam kapt een tegenstander uit en schiet de bal op de lat. Als deze erin had gezeten had het misschien nog gekund. Hierna vallen de doelpunten als rijpe appelen. In een tijdsbestek van 5 minuten krijgen we 4 doelpunten tegen. Dit betekent een 7-1 achterstand. De doelpunten ontstonden na niet goed wegwerken van de bal en een afwachtende houding.

Het laatste kwartier gaat van start en we proberen nog wat van de wedstrijd te maken. We krijgen zelfs een penalty na een vermeende handsbal. Sam schiet het buitenkansje echter over. Het spel golft wat op een neer. Een mooie voetballende actie is nog te noteren. Een inbal van Hardinxveld wordt prachtig genomen door Mats en Levi. Samen spelen ze 3 man uit. De voorzet van Mats komt jammergenoeg net niet bij Oscar aan. Echte kansen zijn er niet. Toch scoort Unitas '30 nog twee keer. De eindstand komt hiermee op 9-1 en de tegenstander is kampioen. Uiteraard van onze kant de hartelijke felicitaties.

De eerste helft van het seizoen is niet gegaan zoals we gehoopt hadden. Veel wedstrijden gingen verloren. De tegenstanders waren soms ook gewoon beter. Maar we kunnen beter mannen. Aan de trainingsopkomst ligt dit niet. Die is prima! Aan het plezier ook niet. Die is zeker aanwezig. Nu nog een paar keer trainen en dan gaan we de winterstop in. Na de winterstop krijgen we nieuwe tegenstanders. En dan gaan we zeker proberen meer wedstrijden te winnen.

Iedereen die ons de eerste seizoenshelft gesteund hebben, hartelijk dank!