Een nederlaag met perspectief voor VVH JO11-3

Mats Bilstra (intikker)
... (intikker)

22 september 2018 9:00

Het is zaterdag 22 september. De dag dat de competitie begint. De Hardinxveldse verslaggever heeft er zin in! Welke wedstrijden staan er allemaal op het programma op het sportcomplex aan de Sluisweg? In totaal 20 wedstrijden over de hele dag verspreid. Aangekomen op het sportpark is het al een drukte van belang. Gespannen koppies bij de jeugdspelers. Papa's, mama's, opa's en oma's die snel een lekker bakje koffie drinken in de kantine. Heerlijk gezet door de mannen van het Vlaggenschip achter de bar. Bedankt!

De keuze van de verslaggever van vandaag is gevallen op de wedstrijd Hardinxveld JO11-3 tegen IFC JO11-3 uit Hendrik-Ido-Ambacht. De wedstrijd wordt gespeeld op het mooie pupillenveld wat bestaat uit kunstgras. Wel lekker na de regenachtige vrijdag.

Beide teams bestaan uit zogenaamde “eerste jaars”. Allemaal leeftijdsgenoten dus. Bij Hardinxveld waren Sam en Janoah afwezig, waardoor we 8 spelers overhielden. Wel zo makkelijk voor trainer Björn en asistent-trainer Job. Hoeven ze niet na te denken over het wisselbeleid en konden ze zich volledig bezighouden met de jonge talenten. IFC beschikte over 10 spelers en dus 2 wisselspelers. Dit team van Hardinxveld heeft twee eigen scheidsrechters. De vereniging had dit even niet in de gaten en heeft een scheidsrechter aangesteld. Volgende thuiswedstrijd fluit je gewoon Bert.

De wedstrijd begint om stipt 9.00 uur. Het is gelijk duidelijk dat IFC een goed team is met een goede organisatie en individuele kwaliteiten. Hardinxveld staat in het begin veel op eigen helft om de aanvalsgolven af te slaan. Ze komen er ook een paar keer gevaarlijk uit. Zo schiet Levi over en Mats kopt de bal naast. Wat de eerste tien minuten echter het meest opvalt zijn de schitterende reddingen van keeper Nick. Wat een reflexen op de schoten die op het doel afgevuurd worden. Je ziet dat de keeperstraining werkt. Na 11 minuten mag IFC een corner nemen. Deze wordt hoog voorgegeven en goed ingekopt door de lange middenvelder. Geen houden aan. Jammer, 0-1 achter. Bijna is het een minuut later weer gelijk. Na een goede actie van Thijn schiet hij via de keeper de bal op de paal. Net voor de eerste time-out wordt het 0-2 door een intikker na een voorzet van de rechterkant.

Tijdens de time-out geven Björn en Job tips om nog beter te gaan voetballen. Je ziet de jongens groeien in de wedstrijd. Ze werken voor elkaar, ze hebben oog voor elkaar, ze durven hun acties te maken en zijn niet bang. Prachtig om te zien. Helaas wordt het toch 0-3 door de spits die een diepe bal verlengt.

Hardinxveld komt er nog een paar keer goed uit. Jammer dat Mats en Levi niet bij een goede voorzet van Thijn kunnen komen. We gaan rusten met een 0-3 achterstand. De jongens aan de limonade en de supporters aan de koffie. Zowel de aanhang uit Hendrik-Ido-Ambacht als de aanhang van Hardinxveld vinden het een leuke wedstrijd met goed spel en volop strijd.

De tweede helft begint. Een zelfde beeld als in de eerste helft. IFC heeft meer balbezit, maar kan geen gaatje vinden in de verdediging. Een dikke pluim voor Oscar, Sem en Lauran. Ook nu komt Hardinxveld er een paar keer gevaarlijk uit. Na een minuutje of vijf mag Levi een corner nemen. Hij geeft de bal strak en laag voor. Als een duveltje uit een doosje komt Mats naar de eerste paal en prikt de bal binnen, 1-3. Dit geeft hoop op meer. Zou het kunnen?

De wedstrijd blijft heen en weer gaan. Aan beide kanten kansjes, maar de keepers blijven goed op hun post. Hardinxveld probeert wat meer naar te voren te spelen. De middenvelders Levi, Hidde en Thijn ondersteunen spits Mats waar het kan. Door de wind is het soms lastig om de bal goed te controleren. Hidde blijft gaan. Wat kan hij lopen zeg. Thijn probeert met acties ruimte te maken om zijn goede linkerbeen in stelling te brengen. IFC verdedigt goed waardoor Thijn weinig ruimte krijgt om op doel te kunnen schieten.

Tien minuten voor tijd valt de beslissing. Na een combinatie tussen de rechtsbuiten en de spits schiet de spits de bal tegen de touwen, 1-4. Hardinxveld blijft het proberen maar komt niet echt in scoringspositie. In de laatste minuut mag Thijn nog een vrije trap nemen. Hij schiet goed op doel. Jammer dat de keeper de bal net onder de lat tegenhoudt.

De goed leidende scheidsrechter blaast hierna voor het eindsignaal. Traditiegetrouw worden er nog strafschoppen genomen. Omdat de keepers zo goed zijn, moeten de ballen goed geschoten worden wil je scoren. We zien van alles. Mooie ballen in de hoek, harde schoten, strafschoppen genomen met het chocoladebeen, wat ballen naast en over.

Het was een mooie wedstrijd. Alle spelers, begeleiding en scheidsrechter bedankt! De toeschouwers hebben genoten!

De jongens van Hardinxveld hebben laten zien hoe goed ze kunnen voetballen. Als ze voor elkaar willen werken en acties met samenspel afwisselen dan is de eerste overwinning dit seizoen niet ver weg. Deze week lekker trainen.

Volgende week spelen we uit tegen VVGZ JO11-2 in Zwijndrecht, aanvangstijd 08.30 uur, dus dat betekent weer vroeg uit de veren voor iedereen.

Opstelling VVH: Nick (k), Oscar, Sem, Lauran, Levi, Hidde, Thijn en Mats.