Hardinxveld 3 opent beker campagne overtuigend na 7-klapper in 2e helft

Heerjansdam 3

Groep 1 22

1 september 2018 12:30

Zaterdag 1 september was het dan zover. De mannen van Hardinxveld 3 mochten na een weken lange voorbereiding zonder oefenwedstrijden eindelijk aantreden voor gelijk een officiële bekerwedstrijd tegen Heerjansdam 3. Van tevoren was er niks bekend over de tegenstander behalve dat ze in een andere 3e klasse actief zijn. We wisten dus niet wat we konden verwachten. Door de vele afwezigen om verschillende redenen werd het de trainer deze eerste wedstrijd nog niet heel ingewikkeld gemaakt.

De leidsman, die later de middag nog een verjaardag had en vroeg thuis wilde zijn, besloot dat er 10 minuten voor het originele aanvangsmoment van 14:30 uur begonnen moest worden en dat de spelerspassen prima in orde waren. Hardinxveld begon een beetje twijfelachtig aan de wedstrijd. Ondanks de vele trainingen was het toch weer even wennen voor de meesten om met elkaar en niet tegen elkaar te spelen. Heerjansdam begon met wat meer balbezit en enkele ongevaarlijke crosspasses waarmee ze een doorbraak probeerde te forceren. Na 7 minuten was de trainer al genoodzaakt in te grijpen. De grensrechter maakte een belangrijke maar niet beslissende fout, waarop de trainer besloot deze direct te verwisselen en een sein af te geven naar de rest van het team. Dit werkte. Naar mate de 1e vorderde kwamen er langzaam wat meer balbezit voor de bezoekende partij uit Hardinxveld-Giessendam wat leidde tot enkele kansen. Omdat een verdediger besloot zijn keeper te vervangen die door een eerdere kans naast het doel was geraakt en daarbij de bal klem te pakken was de scheidsrechter genoodzaakt tot het geven van een penalty. Een rode kaart was overigens volgens de leidsman niet meer nodig na het aanpassen van de spelregels. Guido schoot de penalty als vanouds snoeihard binnen. Hardinxveld controleerde hierna de wedstrijd maar kwam niet verder dan een paar kleine kansen en een verdwaalde bal op de paal vanaf de achterlijn. Heerjansdam kon alleen gevaarlijk worden via de vele corners die ze kregen. Uiteindelijk was corner nummer 8 raak voor de gastheren. Een verdediger kon vanaf de middenlijn komen oplopen en binnenkoppen. Gelukkig zag iedereen goed hoe zit kon, waardoor het geen tweede keer zal gebeuren.

De 2e helft waren de gasten uit Hardinxveld wat eerder op het veld en toen Heerjansdam met 8 op het veld stond vond de leidsman het wel genoeg om de wedstrijd te vervolgen. Hij moest immers weer op tijd thuis zijn. De eerste 5 minuten van de 2e helft leek Heerjansdam 3 even aan te zetten, maar niks was minder waar. Een paar jongens die wel konden voetballen deden vooral hun best voor zichzelf en verzaakte daarin in het teambelang. Het ontbreken van trainingsarbeid in de voorbereiden speelde de heren ook partte, want vanaf minuut 8 in de 2e helft was het open huis achterin voor Hardinxveld dat via goed aanvallen de wedstrijd helemaal naar zicht toe trokken. Het begon met een aanval over de linkerflank waar een voorzet van Korstiaan kon worden ingekopt door de naar binnen gekomen Julian. 4 minuten later was het Benjamin die een voorzet van wederom Korstiaan kon binnenkoppen. Even later kon Julian zijn 2e maken na een mooie solo op snelheid. De 1-5 werd op fenomenale wijze ingedraaid vanaf een corner door Stoug die koud 5 minuten in het veld stond. Julian kon zijn hattrick verzilveren na wederom een voorzet van korstiaan en Benjamin kon zijn 2e van de middag maken na een assist van Jeffrey van eigen helft. Het slotstuk, de 1-8, was voor Stougje die niemand meer zag staan en vol zelfvertrouwen zelf ging en beheerst binnenschoot.

Een goed begin van het seizoen voor Hardinxveld 3 in de beker met veel afwezigen tegen een tegenstander die nog niet bepaald op zijn sterkst was. Hardinxveld heeft daar goed van geprofiteerd en is als team blijven spelen zonder gekke dingen te doen. Volgende week de 2e bekerwedstrijd tegen Haaften 2 die vandaag de punten deelde met Oranje-Wit 5.