Hardinxveld sluit nederlaagreeks af

Bo van Dijk (intikker)
... (schot)

24 maart 2018 10:30

De laatste overwinning van de ploeg is begin januari geweest. Daarna volgde een reeks met nederlagen en veel tegengoals. Het vertrouwen is weg en het spel werd er niet beter op. Maar laten we positief blijven. Het is ondertussen lente en de lente brengt een nieuw geluid. Misschien kan er vandaag een einde aan de negatieve serie worden gemaakt als Moerse Boys uit Zundert op bezoek komt. De tegenstander van vandaag speelt in prachtige oranje shirts, maar wij allen weten dat ploegen in het oranje (denk maar aan de wedstrijd gisteravond van het Nederlands elftal) wel eens een nederlaag te slikken krijgen. Er was extra spanning bij de speelster, want ze mochten vandaag aantreden op het hoofdveld. Niet dat zo’n voordeel is, want het hoofdveld is een gigantisch knollenveld. Het kunstgras, waarop meestal wordt gespeeld, is keurig egaal. Het hoofdveld is daar het tegenovergestelde van. Maar toch, altijd leuk om te spelen op veld 1. Coach Joey stuurde de volgende meiden de wei in: Lara, Esther, Quinty, Dylana, Silke, Senna, Bo, Anouk, Savita, Kirsten en Estelle. Noa was afwezig vanwege haar enkelblessure. Britt had dit keer een familiedag. Senna had die verleden week, maar was nu weer van de partij. Indy en de niet fitte Ashley begonnen op de bank. De start was veelbelovend. Hardinxveld creëerde een licht overwicht en was vooral op de helft van Moerse Boys te vinden. De ploeg uit Zundert beperkte zich tot sporadische uitvallen. Die waren af en toe best gevaarlijk. Esther, Quinty en Silke konden dat behoorlijk dicht lopen. De fanatieke Dylana bracht een paar keer redding met een goede sliding of blocktackle. En bij wel geslaagde uitvallen was het shot van de gasten een prooi voor de prima opgestelde en meevoetballende Lara of gingen de schoten voorlangs. Aan de andere kant was Hardinxveld al met regelmaat gevaarlijk. Het vizier stond nog niet op scherp. Kirsten passeerde wel tegenstanders, maar stuitte vaak op de volgende. Savita had een mooi schietkans, maar raakte de bal te veel buitenkant schoen. Estelle kwam soms net een stapje te kort. Toch moest het overwicht tot een voorsprong leiden. Er waren al een aantal corners geweest die geen gevaar stichten. Savita kwam een paar keer goed door op de vleugel, maar haar voorzetten waren te hard of te hoog. Toen een voorzet een keer goed bij de tweede paal belandde waren Estelle en Bo goed meegelopen en Bo tike de bal binnen: 1-0. Dit steuntje in de rug werd met veel enthousiasme gevierd en het gaf de ploeg vertrouwen. Ondanks het  moeilijk bespeelbare veld was het samenspel beter. De weg-is-weg bal werd niet gehanteerd en er was weer combinatiespel te zien. Er was ook meer rust in het spel en aan de bal. Hardinxveld behield het overwicht en dat betaalde zich uit in een tweede goal. Daarbij werd Hardinxveld wel geholpen door de keepster van Moerse Boys. Ze liet een bal door haar handen glippen en toen was het een koud kunstje voor Estelle om de bal rustig in het verlaten doel te tikken: 2-0. Meer doelpunten leverde het overwicht in de eerste helft niet op.

Na de rust startte de ploeg ongewijzigd aan de tweede helft en speelde de ploeg, zoals het hoort op het hoofdveld, richting de kantine. Het veldspel werd steeds beter. Er werd goed vrijgelopen en geprofiteerd van de ruimte. Kirsten die in de eerste helft wat ongelukkig was in haar acties, wist al snel de 3-0 te scoren. De actieve Senna speelde de bal mooi diep op Savita en die bereikte op haar beurt Kirsten, die de bal oppikte en de bal strak en zuiver binnenschoot. Hardinxveld speelde steeds beter. Als er balverlies werd geleden, werd de bal snel veroverd en werd de ruimte gezocht. Het vierde doelpunt was ook een mooie aanval. Na goede opbouw van achteruit kwam de bal bij Anouk die op het juiste moment de bal meegaf aan Kirsten en in de zestien was het diagonale schot onhoudbaar. Er volgden meer goede aanvallen, waarbij de bal vaak ook goed werd teruggelegd op vrijstaande speelsters die konden schieten. Senna en Indy kregen zo mooie schietkansen, maar de schoten gingen vaak hoog over. Estelle en Bo combineerden ook mooi op de linkervleugel en er waren zelfs mooie steekpassjes te aanschouwen. Moerse Boys kwam er af en toe uit. De meeste uitvallen werden onschadelijk gemaakt door Esther, Silke en Dylana. Quinty speelde al vaker voor haar defensie. Toch kwam Moerse Boys iets dichterbij. Een corner werd weggestompt door Lara. De bal bleef in het drukke strafschopgebied hangen. Een speelster nam de bal met de hand mee en schoot richting doel. De bal verdween in het net. De grensrechter vlagde nog voor hands, maar de scheidsrechter kende het doelpunt toe: 4-1. Het leidde niet toe paniek in de ploeg of een terugslag in het spel. Hardinxveld bleef goed spelen en ging op jacht naar meer doelpunten. En die kwamen er ook. Kirsten strafte slordigheid in de defensie van Moerse Boys af en noteerde een zuivere hattrick. Na een mooie combinatie tussen Quinty en Kirsten kwam Quinty mooi in schietpositie in de zestien. Helaas teisterde haar schot de binnenkant van de paal. In de laatste minuut werd het toch nog 6-1. Anouk kreeg de bal op de rand van de zestien schoot de bal mooi in de rechterbovenhoek. Zo eindigde de wedstrijd eindelijk weer eens in een overwinning. Het is jammer dat er volgende week vanwege het Paasweekeinde geen programma is. Op 7 april gaat de competitie weer verder. Dan wordt er gespeeld tegen Virtus.