Baas in Breda

Baronie MO19-2

Hardinxveld MO19-1

28 april 2018 15:30

Feesttent, feesten, Koningsdag, sommigen al een wedstrijd in de benen en dan laat in de middag nog spelen tegen Baronie in Breda. Hoe zou het zijn met de fitheid of beter gezegd de vermoeidheid. In de auto op weg naar het Brabantse Breda zagen de meeste speelsters er niet al te fris uit. Baronie MO19-1 en MO19-2 spelen in dezelfde competitie. Vandaag is MO19-2 de tegenstander en die staat hoger op de ranglijst dan MO19-1? Inderdaad. Dat roept vraagtekens op. Is MO19-2 dan beter dan MO19-1? In deze vakantieperiode zijn er altijd een paar afwezigen. Dit keer waren dat Dylana, Estelle en Britt. Er waren nog precies 11 speelster over. Gelukkig was Alysha bereid om de ploeg aan te vullen vandaag. Ze begon op de bank. Coach Joey stuurde de overgebleven speelsters het veld in: Lara, Esther, Quinty, Bo, Silke, Indy, Senna, Ashley, Savita, Kirsten en Anouk. Onder leiding van de in vrijetijds kleding gestoken scheidsrechter ging de wedstrijd om half vier van start. De strijd was in de beginfase gelijk opgaand. Het spel golfde op en neer, maar beide ploegen konden niet gevaarlijk worden. Wel zichtbaar is dat de vorm van Hardinxveld sinds februari aanzienlijk is verbeterd. Er is meer rust in het spel, meer rust aan de bal, meer combinatie- en samenspel en een rustige opbouw. De lange bal wordt af en toe gehanteerd en niet continu. Dat is mooi om te zien. Er is ook meer vertrouwen in de ploeg. Langzaam maar zeker creëerde Hardinxveld een overwicht en kwam er steeds meer dreiging voor het doel van Baronie. Hardinxveld had al een paar corners gehad en daaruit was wat gevaar gesticht. En dreiging was er ook via goed opgezette aanvallen. Bij een van de aanvallen ging de bal over de achterlijn. De scheidsrechter gaf een corner, toen een achterval en tenslotte toch een hoekschop. Die werd genomen door Kirsten. De bal kwam voor de voeten van Quinty en die verlengde de bal in de verre hoek: 0-1. Baronie zocht na deze achterstand iets meer de aanval en de thuisploeg was dicht bij de gelijkmaker. Een hoog schot kon door Lara nog net met de vingertoppen worden beroerd. De bal kwam tegen de lat en de terugspringende bal kon worden weggewerkt. Een ultieme redding van Lara. Dit was het laatste echte gevaar van Baronie. Hardinxveld was daarna de bovenliggende partij en baas op het veld. Savita leverde nog een paar mooie voorzetten af en Kirsten zorgde steeds voor dreiging met haar acties. Soms werd ze daarbij onterecht terug gefloten door de scheidsrechter die overtredingen in haar duels zag. Hardinxveld kreeg ook nog een vrije trap recht voor het doel op de rand van de zestien. Quinty ging achter de bal staan. Er was een muur een vrij staande Anouk naast de ene kant van de muur en Kirsten stond aan de andere kant van de muur. Quinty besloot niet rechtstreeks te schieten, maar Kirsten aan te spelen, maar Kirstens schot werd geblokt door de Baronie verdedigsters. Zo bleef de 0-1 op het scorebord staan en brak de rust aan. Voor de speelsters was de kleedkamer dichtbij veld B, waar werd gespeeld, maar de ouders, vriendjes en de grensrechter moesten een eindje lopen voor een versnappering. De laatste kwam pas terug toen de beide ploegen al weer op het veld opgesteld stonden om af te trappen voor de tweede helft. Sorry, riep hij toen hij zijn plaats langs de zijlijn innam en de wedstrijd kon worden vervolgd. In de rust had een sistersact plaatsgevonden. Alysha kwam in het veld voor Ashley. Indy verhuisde van rechts naar links, Alysha speelde in de as van het veld en Senna schoof iets door naar rechts. Met Alysha kwam er nog meer korter combinatiespel, dat werd vervolgd met een diepte of steekpass. Hardinxveld was de baas op het veld en hield de bal goed in de ploeg. Er ontstond steeds meer ruimte op het middenveld en dat buitte de ploeg goed uit. Al snel werd de minieme voorsprong uitgebreid. Een dubbele combinatie tussen Kirsten en Alysha in het strafschopgebied bracht de laatste in balbezit op 5 meter van het doel: 0-2 was een feit. Baronie probeerde het daarna nog wel, maar zonder overtuiging. Het werd niet meer gevaarlijk de tweede helft. Lara kreeg nog een schot te verwerken en verder rustige terugspeelballen die ze van een prima opbouw voorzag. Hardinxveld heerste en de kansen regen zich aaneen. Kirsten en Alysha hadden riante mogelijkheden na soortgelijke combinaties als bij de tweede treffer, maar de keepster van Baronie stond met een aantal prima reddingen meer doelpunten in de weg of de precisie, zuiverheid of koelbloedingheid ontbrak bij het afronden van Kirsten en Alysha. Daardoor bleef het bij de magere 0-2 zege in dit eerste duel met Baronie. Maar de ploeg speelde goed en fris voetbal. Senna en Quinty namen goed elkaars positie over. Bo speelde een goede wedstrijd als voorstopper, Esther gaf haar tegenstander geen kans, Silke deed hetzelfde aan de linkerkant en stoomde ook regelmatig met snelle rushes mee naar voren. Indy, Ashley en Alysha zorgden voor een goede opbouw en het in stelling brengen van de spitsen, Anouk, Savita en Kirsten. Die zeker in de tweede helft steeds voor gevaar en dreiging zorgden. Lara keepte rustig en voetbalde zoals altijd goed mee. Kortom een mooie teamprestatie. Complimenten meiden. Hou deze vorm vast. Over twee weken komt Baronie MO19-1 op bezoek. Benieuwd hoe de ploeg het vergaat in dat duel.