Winst in wintercompetitie

Hardinxveld MO17-1

Savita Goedhart (intikker)

13 januari 2018 11:00

Allereerst voor iedereen nog een gelukkig en sportief 2018! Verleden jaar was er al sprake van de start van een kleine “wintercompetite” met VVAC, Sleeuwijk en Kozakken Boys. Maar vandaag dus de echte start. Net zoals in de competitie in het najaar speelt Hardinxveld meer uit dan thuis. Vandaag de uitwedstrijd tegen VVAC. Dat is wel lekker dichtbij! Na een kort ritje arriveerde de ploeg bij De Put, mooi op tijd. Dat was maar goed ook, want de aftrap was vervroegd naar kwart voor elf, in plaats van elf uur, zoals in het programma stond. Hardinxveld had, ondanks de winterstop en tijd voor herstel, personele problemen vandaag. Keepster Lara was ziek en daarom moest in de eerste helft Quinty onder de lat en in de tweede helft Esther. Senna was nog geblesseerd en kon niet spelen. Daarom werd de ploeg vandaag versterkt met twee Bente’s uit MO13, namelijk Benthe Vlot en Bente Schuur. Benthe Vlot startte als rechtsback en Bente Schuur startte als linksbuiten. Verder uit elkaar kan bijna niet. De overige posities werden ingenomen door Silke, Dylana, Esther, Ashley, Kirsten, Indy, Savita en Anouk. Bo, Estelle en Noa begonnen op de bank. Senna zat daar de ploeg aan te moedigen. Joey  kreeg vandaag weer steun van Robert Paul. Hardinxveld startte voortvarend. De ploeg zocht direct de aanval en was al snel gevaarlijk. De eerste kans leverde nog geen doelpunt op, maar de tweede kans was wel raak een mooie aanval met één keer raken met Kirsten, Anouk en Savita zette Kirsten vrij voor de keepster van VVAC. Kirsten vond met een zuivere schuiver de verre hoek: 0-1. En Hardinxveld ging op dezelfde voet door. VVAC kon niet gevaarlijk worden, want de rood-witte defensie gaf geen kans weg. Sterker nog, Silke zorgde met sterke rushes steeds voor aanvallende impulsen. Er volgden prima aanvallen met goede kansen, maar Bente, Estelle en Kirsten wisten de kansen niet te verzilveren. En dan gaat de voetbalwet op: als je zelf niet scoort, dan doet de tegenstander dat. Zo ook nu. Een slippertje in de ver naar voren spelende defensie werd opgepikt door de jonge, handige spits van VVAC en die passeerde Quinty met een simpel balletje: 1-1. In plaats van een ruime voorsprong, was de stand weer gelijk. Maar Hardinxveld pakte de draad weer op en ging weer vrolijk aanvallen. Bente, Kirsten en Estelle bleven zorgen voor gevaar en kansen, maar het duurde tot de laatste minuut voordat Hardinxveld weer een verdiende voorsprong nam. Het was een kopie van de eerste goal. Alleen was nu Indy met een mooie steekpass de aangeefster. Kirsten zorgde op identieke wijze voor de afronding in dezelfde verre hoek: 1-2. Met deze stand brak vanzelfsprekend ook de rust aan. Het was grijs en waterkoud en het was lekker voor de supporters om de warme kantine op te zoeken. De meiden zochten de warme kleedkamer op. De coaches Robert Paul en Joey hadden in de eerste helft al regelmatig gewisseld en deden dat ook in de rust. Zoals al gemeld verruilde Esther en Quinty van tenue. Esther nam met wat tegenzin plaats onder de lat, maar nood breekt wet. Quinty ging voetballen. Na de rust kwam VVAC meer aan aanvallen toe. Echt grote kansen leverde dat niet op. Het spel van Hardinxveld werd iets rommeliger en tot grote kansen kwam de ploeg niet meer. Het spel golfde op en neer. Hardinxveld kreeg nog wel een paar corners. Een van de corners werd net over de lat gekopt door Quinty. Halverwege de tweede helft scoorde VVAC de tweede gelijkmaker. Een hoge bal kwam in de zestien van Hardinxveld en de behendige spits reageerde als snelste en prikte de bal over Esther in het doel: 2-2. Hardinxveld bleef knokken voor een beter resultaat en was de betere ploeg. De meiden kwamen weer op voorsprong. Ashley speelde een hoge bal het strafschopgebied in, de keepster wilde de bal pakken, maar Savita reageerde net iets sneller en tikte de bal voor de handen van de keepster in het doel. Quinty kreeg ook nog een mooie kans toen de keepster de bal slecht uitschoot en de bal in de voeten van Quinty schoot. Een mooie lob over de uitgelopen keepster was mogelijk geweest, maar de bal ging net naast het doel. Bente, Estelle en Kirsten kregen ook nog kansen, maar die werden gestopt door de keepster. In de slotfase keerde de keepster een schot van Kirsten, de bal kwam voor de voeten van Savita die direct met links de bal in het verlaten doel tikte: 2-4. In deze stand kwam in de slotminuten geen verandering meer. Zo eindigde de eerste wedstrijd van dit jaar in een overwinning. Het is altijd leuk om het jaar zo te beginnen. Na de wedstrijd in de kleedkamer had coach Robert Paul nog een mededeling. Hij vertelde dat hij voorlopig stopt met coachen. Hij moet zelf nog beter herstellen van zijn ingreep en zal de komende tijd meer tijd besteden aan de zorg van anderen. Een begrijpelijke keuze! Robert Paul heeft de afgelopen jaren zeer veel gedaan voor de ploeg. Petje af daarvoor en reuze bedankt!

Er volgen nog twee wedstrijden in deze wintercompetitie, maar volgende week wacht eerst nog een inhaalwedstrijd van de najaarscompetitie. De ploeg mag dan op bezoek bij de zeer sterke koploper OJC Rosmalen. Dat wordt een zwaar potje. Tot volgende week.