Een maatje te groot

... (intikker)

Hoofdklasse 1

20 januari 2018 14:45

Vandaag nog een wedstrijd van de najaarscompetitie. “Waarom?”, zullen jullie vragen. Het gaat om de niet gespeelde eerste wedstrijd van deze competitie die ging tegen OJC Rosmalen. OJC Rosmalen is de trotse en verwachte koploper in deze competitie met 19 punten uit 7 wedstrijden. Zes overwinningen en slechts één gelijkspel. Ze hebben nog drie punten nodig om zich echt kampioen te  mogen noemen. Vandaar dat de wedstrijd nog op het programma is gezet. Dus nummer één tegen nummer laatst. Om even de verhoudingen weer te geven. OJC heeft 8 senioren vrouwenteams en 18 junioren – en pupillen meisjesteams. Er zijn drie MO 17 elftallen. Hardinxveld moet het veel minder meiden doen en heeft maar één MO 17 team. En vandaag met maar twaalf meiden, waarvan één uit de MO13. Bente Schuur was mee en begon op de bank. Ashley was ziek en kon niet spelen en Silke en Estelle moesten werken. Senna was wel weer van de partij. Lara was weer beter en stond weer in de goal. Coach Joey had dus weinig keus in de opstelling. Esther, Quinty, Dylana en Noa speelden in de defensie. Senna, Indy en Bo speelden op het middenveld. Daarbij werden ze geholpen door Anouk. Kirsten en Savita speelden voorin. De verwachtingen waren niet al te hoog gespannen bij deze uitwedstrijd die gespeeld moest worden in Rosmalen op het late tijdstip van kwart voor drie. Het was koud, guur en ook nog een beetje nat. Het werd een wedstrijd van aanvallen en verdedigen. OJC viel met goed voetbal en positiespel gevarieerd aan. Hardinxveld verdedigede. En dat kostte veel inzet. OJC heeft allemaal technische en snelle speelster en samen spelen ze tactisch goed. Ze zetten druk en spelen de bal vaak direct of met twee keer raken en de bal gat als het mogelijk is diep. De spitsen zijn snel. Dylana, Noa en Esther merkten dat direct. Ze hadden hun handen vol aan de slimme en handige spitsen. Hardinxveld probeerde het met lange ballen op Kirsten en Savita. Die hadden moeite met de sterke en positioneel goed staande verdedigers. Al snel kwam OJC op voorsprong, al kregen ze daarbij de hulp van de scheidsrechter die een overtreding op Kirsten niet bestrafte, terwijl hij er bovenop stond. Het spel ging door en de bal ging diep en de spits van OJC  scoorde: 1-0. Dat was zuur. De scheids zou dat later nog een keer doen bij een soortgelijke overtreding op Indy. Hardinxveld bleef van zich af bijten en verdedigde massaal. Aan voetballen kwam de ploeg nauwelijks toe. Er werd veel balverlies geleden en de bal bleef daardoor kort in de ploeg en daardoor kon OJC blijven aanvallen. Lara keepte weer prima en verrichte weer een aantal puike reddingen. De ploeg werkte hard en probeerde doelpunten te voorkomen. Helaas ging Kirsten al snel geblesseerd naar de kant en kwam Bente als linksbuiten in de ploeg. Zij speelde met lef en probeerde acties te maken. Wisselen was voor Hardinxveld niet meer mogelijk. OJC had vier of vijf reserves en wisselde met regelmaat. Halverwege de tweede helft werd de score verdubbeld. Een mooie voorzet van de linkerspits, werd door de lange spits knap en hard binnengekopt: 2-0. Het spelbeeld veranderde niet en de score lange tijd ook niet. Tot de laatste paar minuten voor rust. Eerst was er slap verdedigen waardoor een speelster tussen drie Hardinxvelders toch tot afronden kwam. En even later werd de bal vanaf de rechtervleugel goed teruggelegd op de zestien en daar stond de spits klaar om hard en hoog af te ronden: 4-0. Het ging ineens hard en de meegereisde supporters die het koud hadden, maar lekker droog zaten, begonnen al te vrezen voor een hoge score en zeiden tegen elkaar dat het maar goed was dat het scorebord niet aan stond. Ze hadden dat nog maar net gezegd of het scorebord op het  hoofdveld floepte aan. Epke de hond van Peter en Mariska was ook mee vandaag en keek door het hek naar de wedstrijd.

Koffie en thee was nodig om weer op te warmen voor de tweede helft. De tweede helft was gelijk aan de eerste. Hardinxveld verdedigde en hield tegen, maar kwam zelf niet aan voetballen, laat staan aanvallen toe. In de hele wedstrijd was er geen schot op het doel van OJC gelost. Dat tekende de aanvallende onmacht. OJC had een overwicht, maar speelde ook niet sterk in de tweede helft. De ploeg kreeg weinig grote kansen. Lara stond steeds goed bij diepe ballen en voorzetten. Ze was ook weer een keer winnares in een één tegen één situatie. OJC wist nog maar één keer te scoren in de tweede helft. De tweede spits knalde van de rand van de zestien met een strakke schuiver raak. Dat was halverwege de tweede helft. In die stand kwam geen verandering meer. OJC is een maatje te grot voor Hardinxveld, maar de meiden verdienen een compliment, want ze hebben zich dapper geweerd. OJC is de terechte kampioen. OJS Rosmalen gefeliciteerd met het kampioenschap. Hardinxveld gaat volgende week weer verder met de wintercompetitie. Dan staat de uitwedstrijd tegen oude bekende Kozakken Boys op het programma.