Verdienstelijk debuut in hoofdklasse

SC 't Zand MO17-1

Hoofdklasse 1

30 september 2017 10:30

De MO17 was door de KNVB eerst ingedeeld in de tweede klasse, terwijl er spelen in de eerste klasse was aangevraagd. Maar na de bekerwedstrijden tegen enkele tweedeklassers die met grote cijfers werden gewonnen, werd er alsnog bij de KNVB de vraag neergelegd om in de eerste klasse te spelen. Sport is leuk als je tegen teams van gelijke sterke speelt. De KNVB berichtte dat er geen plek vrij was in de eerste klasse, maar in de hoofdklasse was wel een plekje vrij. PFfff. Dat zal best zwaar worden, maar misschien ook leerzaam. Zou de ploeg nu zelf tegen grote nederlagen aanlopen? Die gedachte speelde wel in de hoofden van de meiden. Verleden week kon de wedstrijd tegen grote favoriet OJC Rosmalen niet doorgaan, vanwege een groot aantal afwezigen. Daarom vond het debuut in de hoodklasse plaats in een thuiswedstrijd tegen SC ’t Zand uit Tilburg die de eerste wedstrijd met 4-2 had gewonnen. De vuurdoop kon beginnen! Dat moest zonder Britt gebeuren. Twee weken terug werd ze per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Ze heeft nog steeds veel pijn, maar de oorzaak is nog niet gevonden. Zich voortbewegend op krukken kwam ze haar ploeggenoten ondersteunen. Lara stond in het doel en speelde een goede wedstrijd. Ze pakte veel ballen, stond op de goede plaats en voetbalde goed mee. Vanaf het beginsignaal was direct het verschil merkbaar tussen de tweede klasse en de hoofdklasse. Er wordt kort op de tegenstander verdedigd, er is minder ruimte en minder tijd om te handelen. Dat was wennen voor de meiden. SC ’t Zand is een ploeg zonder uitblinkers, maar positioneel stond het goed, en ze werkten als een team en lieten de bal rondgaan en ze bouwden met een-tweetjes op. Maar Hardinxveld pakte de draad goed op en kreeg in de beginfase zelfs de beste kansen. Estelle kon vanaf de vleugel op de keepster af, maar in plaats van zelf te schieten, volgde een voorzet die net werd gemist. Kirsten was er ook bijna door, maar op moment van schieten zat er net het voetje van de centrale verdedigster tussen. SC ’t Zand had wel een overwicht en speelde veelal op de helft van Hardinxveld, maar uitgespeelde kansen kreeg de ploeg uit Tilburg niet. Silke dichtte weer vele gaatjes en maakte veel aanvallen onschadelijk. Esther verdedigde scherp en Noa dekte zeer kort en speelde een puike wedstrijd. Senna buffelde voor de defensie en vocht felle duels uit, die ze vaak won. Bo en Quinty werkten hard. Hardinxveld speelde de lange bal en probeerde de spitsen, Savita, Anouk en Estelle te bereiken. In de rug werd het aanvalstrio ondersteund door Kirsten. Helaas niet lang, want Kirsten had te veel last van een woensdag op de training opgelopen buikspier blessure. Al snel viel ze geblesseerd uit en dat is een verlies voor de ploeg, want dat scheelt veel aanvalskracht. Dylana kwam haar vervangen, waardoor de opstelling iets wijzigde. Maar de ploeg pakte het goed op en speelde prima mee. Door het veld overwicht van SC ’t Zand kreeg die ploeg schietkansen, maar die schoten gingen naast of over of verdwenen in de armen van Lara. Bij de counters van Hardinxveld ontstond er regelmatig gevaar. Savita schoot een keer net over en schoten van Quinty, Anouk en Estelle stichtten gevaar. Een schot van Bo krulde net langs de verkeerde kant van de paal. Gescoord werd er de eerste helft niet en daardoor brak de rust aan met een 0-0 stand.

De coaches Robert Paul en Joey hadden verder nog niet gewisseld. Ze kunnen niet anders dan tevreden zijn geweest over het vertoonde spel. De ouders vermaakten zich langs de lijn deze wedstrijd. “Leuke pot” en “Leuk om naar te kijken” waren veel gehoorde reacties. Indy en Ashley bleven nog even op de bank. Het spelbeeld bleef de tweede helft hetzelfde. Een veldoverwicht voor SC ’t Zand, een goed verdedigend Hardinxveld, dat waar mogelijk ook aanviel. De ploeg legde een prima prestatie op de mat bij het debuut in de hoofdklasse. De ploeg kreeg ook een aantal corners en die stichtten gevaar. Bij een van de corners kwam de bal voor de voeten van Quinty. Haar harde volley verdween net over de lat. Even later kwam na een mooie aanval en goede pass, de bal op de linkervleugel bij de tweede paal voor de voeten van Ashley. Met links schoot ze net naast. SC ’t Zand kreeg in de tweede helft nauwelijks goede kansen. Lara bleef prima keepen en Silke, Esther en Noa speelden een solide partij. Maar in de slotfase sloeg de ploeg uit Tilburg toch toe. Na een mooie aanval kwam de bal voor de voeten van een spits die de bal met een punter verlengde. De bal viel net naast de paal binnen. Dit werd zeer luidruchtig gevierd op de bank van de Tilburgers. Met zeer veel decibellen werd op Spaanse wijze “Goaaaall” geroepen.

Dit doelpunt was zuur voor het goed spelende Hardinxveld dat wel een puntje had verdiend in deze gelijk opgaande pot. En dat had er nog ingezeten, want een scherp genomen corner van Savita ging net aan het hoofd van Quinty voorbij. De gelijkmaker was nog mogelijk geweest. De kracht en geloof vloeiden weg en daar profiteerde SC ’t Zand in de slotfase van. Er werd niet meer zo scherp verdedigd en op jacht naar de gelijkmaker gaf Hardinxveld meer ruimte weg. De bal kwam voor de voeten van een speelster van SC 't Zand die vanaf de rand van de zestien Lara met een geplaatste schuiver kansloos liet. De meiden moeten trots zijn op deze eerste wedstrijd: een zeer verdienstelijk en leerzaam debuut. Ga zo door!