Hardinxveld gaat na overwinning door in nacompetitie om behoud

Heukelum 1

Niels Nomen (schot)
Assist: Adi Jogic

Mannen, 1, 2e klasse F

19 mei 2018 14:30

Hardinxveld heeft zich door een overwinning in de voorlaatste wedstrijd van de competitie verzekerd van een plek in de nacompetitie om behoud van het tweedeklasser schap. De ploeg van trainer Arjan de Vries toonde bij Heukelum veel meer inzet dan de thuisclub en dwong zo een verdiende 1-2 overwinning af. De spanning zat er niettemin tot het laatste fluitsignaal op. Maar door de eigen winst en het verlies op de valreep van het als laatste geklasseerde SVW werd het gevaar voor Hardinxveld van directe degradatie volledig afgewend. Komende zaterdag ontmoeten Hardinxveld en SVW elkaar overigens nog wel in de laatste reguliere competitiewedstrijd.

Vanaf de aftrap in Heukelum nam Hardinxveld het initiatief bij de nummer vijf van de ranglijst, waarvoor eigenlijk alleen de spreekwoordelijke eer op het spel stond. De eerste schotpogingen kwamen al vroeg van Christian Verschoor en Richard Zwakhals. Na wat kopduels voor het doel van Heukelum was het binnen tien minuten wel raak voor Hardinxveld toen Niels Nomen de 0-1 binnen tikte. Aan de andere kant greep gelegenheidsverdediger Danny van den Bout in door een hoekschop weg te geven bij een open kans voor het doel van Hardinxveld. Toen Niels Nomen de ruimte kreeg om de diepte in te gaan liep hij zich vast op Heukelumdoelman Yoerik van’t Pad. Ondanks het overwicht van Hardinxveld bleek een spaarzame aanval van Heukelum voldoende voor de gelijkmaker. Sil van Putten haalde diagonaal strak uit en via de vingertoppen van Hardinxvelddoelman Marc Koning sloeg de bal via de paal binnen. Na deze 1-1 kort voor de pauze schoot Niels Nomen met veel vrijheid voor zich te gehaast naast het doel.
In de tweede helft wijzigde het wedstrijdbeeld nauwelijks ondanks de drie wissels bij de thuisclub. Hardinxveld dat de absolute wil toonde om te winnen leverde veel meer strijd dan Heukelum. En tegen de potentieel gevaarlijke Heukelumspitsen heerste altijd het centrale verdedigingsduo Christian Verschoor en Robin de Boon. Toch kreeg Lars van Honk namens Heukelum een uitstekende kans maar liet die liggen vrij voor het doel van Hardinxveld. In de wetenschap dat SVW op voorsprong stond speelde Hardinxveld tussen hoop en vrees. In het laatste kwartier kwam er meer ruimte en met een niet aflatende inzet bleef Hardinxveld het proberen. Een kopbal van Richard Zwakhals pakte de keeper en een schot van Aron van Andel vloog over het doel van Heukelum. Tien minuten voor tijd was het wel raak voor Hardinxveld na een steekpass van Adi Jogic. Richard Zwakhals omspeelde de Heukelumdoelman en schoof uit een nog best lastige hoek de bevrijdende 1-2 binnen. Hardinxveld consolideerde die voorsprong in de slotfase. De opluchting bij Hardinxveld nam nog grotere vormen aan toen de berichten volgden dat SVW haar voorsprong in de blessuretijd verspeelde. Hardinxveld eindigt door deze resultaten tenminste als voorlaatste op de ranglijst en kan zelfs nog een plaats klimmen als het nog een punt achterstand op Meerkerk weet goed te maken. Dat moet dan komende zaterdag 26 mei gebeuren in de laatste competitiewedstrijd aan de eigen Sluisweg tegen het gedegradeerde SVW. Maar ook op dat mogelijke plaatsje hoger moet nacompetitie gespeeld gaan worden om lijfsbehoud. Hoe dan ook, Hardinxveld wacht zo nog een spannend ‘toetje’ als ontknoping van het voetbalseizoen.

Opstelling: Marc Koning, Job Werkman, Christian Verschoor, Robin de Boon, Danny van den Bout, Aron van Andel, Vincent van Lopik, Richard Zwakhals, Adi Jogic, Niels Nomen, Johan Woltman (45’Thomas Rozeboom Bos, 85’Michael Visser).