Hardinxveld verliest van zakelijk Nivo Sparta

... (schot)

Mannen, 1, 2e klasse F

12 mei 2018 14:30

Hardinxveld heeft in de thuiswedstrijd tegen Nivo Sparta een 1-3 nederlaag geleden. De ploeg van trainer Arjan de Vries moest toezien dat de bezoekende subtopper een zakelijke overwinning boekte aan de Sluisweg. Op het moment dat Robin de Boon voor Hardinxveld de gelijkmaker scoorde, zal dat bij zijn vader Theo de Boon als coach van Nivo Sparta wel even gemengde gevoelens hebben opgeroepen. Maar na deze 1-1 liepen de gasten uit Zaltbommel toch nog geroutineerd uit naar de 1-3 als eindstand.

Met nog drie wedstrijden te gaan waren de belangen van dit duel voor beide teams groot. Hardinxveld moet tenminste voorlaatste blijven om aan directe degradatie te ontsnappen, en nacompetitie te spelen om behoud. Voor Nivo Sparta geldt dat de vierde plaats op de ranglijst mogelijk ook nacompetitie kan opleveren, maar dan om promotie.
Hardinxveld kreeg al na een minuut spelen een aardige kans om de score te openen toen Niels Nomen vrij werd aangespeeld, maar de bal naast het doel schoof. Even later ontsnapte Mohammed Nikbakht aan de andere kant en tikte Hardinxvelddoelman Marc Koning zijn inzet net naast. De weinig opwindende eerste helft kreeg toch nog een enerverend slot. Aron van Andel tikte in de hoek van de zestien zijn kruisende tegenstander aan en dat leverde Nivo Sparta een strafschop op. Doelman Marc Koning dook de pingel van Roel de Kruijk knap uit de hoek. Nadat Robin de Kok een vrije trap net naast de paal had gemikt sloeg Nivo Sparta op slag van rust wel toe met de 0-1 uit een vrije trap van Jordi Ruijsch.
Na de rust zette de WSB brigade meer aan om langszij te komen. Dat lukte centrale verdediger Robin de Boon, toen hij een voorzet fraai in de bovenhoek kopte en zo tegen de ploeg van zijn vader de gelijkmaker voor Hardinxveld aantekende. Direct na de 1-1 ving Niels Nomen een uithaal op van Nivo doelman Ruud de Groot, maar ketste de bal net langs het doel. Gelijk daarna profiteerde Roel de Kruijk van een dekkingsfout in de Hardinxveldverdediging en strafte dat af met de 1-2. Nivo Sparta schoof op naar de middenlijn en het kostte Hardinxveld veel energie om het doel te bereiken. Hardinxveldinvaller Adi Jogic kwam nog heel dicht bij de gelijkmaker toen zijn inzet uit een lastige hoek op de doellijn door Marvin Westerduin werd gekeerd. Met een goed uitgespeelde combinatie tegen het opgedrongen Hardinxveld tilde Nivo Sparta in de blessuretijd de stand  naar 1-3. Willem Looijen schoof de bal voor het doel waar Roel de Kruijk geen moeite had om raak te schieten. Scheidsrechter Koster uit Vrouwenpolder had geen enkele moeite met de sportieve wedstrijd en hield de kaarten dan ook op zak.

Door de winst verstevigde Nivo Sparta de vierde plaats, die mogelijk goed is voor de p/d- nacompetitie. Doordat SVW ruimer verloor (6-1 bij Heukelum) behield Hardinxveld de voorsprong als voorlaatste van drie punten en heeft ook een beter doelsaldo van plus 8.
Hardinxveld gaat komende zaterdag 19 mei bij Heukelum op bezoek, en eindigt de laatste competitiewedstrijd op 26 mei dan thuis met de degradatiekraker tegen SVW.

Opstelling: Marc Koning, Job Werkman, Christian Verschoor, Robin de Boon, Danny van den Bout, Aron van Andel, Thomas Rozeboom Bos (85’Michael Visser), Richard Zwakhals, Robin de Kok, Niels Nomen (80’Adi Jogic), Johan Woltman.