Hardinxveld geeft vroege voorsprong op Wilhelmina’26 niet meer af

Wilhelmina'26 1

Mannen, 1, 2e klasse F

21 april 2018 14:30

Hardinxveld heeft in het uitduel bij Wilhelmina’26 een belangrijke overwinning geboekt door een vroege voorsprong niet meer af te geven. De ploeg van trainer Arjan de Vries begon scherper aan de wedstrijd dan de thuisclub, waarvoor als middenmoter niet zo veel meer op het spel stond. Na amper vier minuten spelen tekende Richard Zwakhals de 0-1 voor Hardinxveld aan. Ondanks de druk van Wilhelmina’26 hield Hardinxveld met veel passie tot en met de spannende slotfase de voorsprong vast en veroverde zo drie kostbare punten in de strijd om lijfsbehoud.

Hardinxveld nam in de openingsfase van het duel in Wijk en Aalburg het initiatief. De eerste goed lopende aanval na vier minuten spelen was ook al direct raak. Robin de Kok draaide open naar Vincent van Lopik aan de zijkant. De Hardinxveldaanvoerder trok de bal schuin voor het doel waar Richard Zwakhals de schoen er onder zette en langs doelman Martijn Knoop de 0-1 binnen schoot. Na een klein half uur won Johan Woltman het sprintduel van een Wilhelminaverdediger, maar zijn schot verdween na een zwieper in de zestien net buiten de paal en claimde Hardinxveld tevergeefs alsnog een strafschop bij scheidsrechter Molenaar. Uit een spaarzame poging van Wilhelmina’26 schoot Johnny Schouten gevaarlijk laag net naast de korte hoek. De WSB brigade kon zo zonder al te veel problemen op voorsprong de rust in.
Dat beeld veranderde in de tweede helft, want met een extra spits zette de thuisclub meer druk op de helft van Hardinxveld. Doelman Marc Koning moest al snel redding brengen op een venijnig schot van Kevin van Esch. Ruim een kwartier na de pauze liep een kopduel op de middenlijn ongelukkig af voor Niels Nomen en Dilan van Son. De Hardinxveldspits moest een hoofdwond laten hechten in het ziekenhuis en de Wilhelminaverdediger werd per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis, waar een gebroken sleutelbeen werd geconstateerd. Na de spelhervatting kwam Hardinxveld nauwelijks meer onder de druk uit van het opportunistisch spelende Wilhelmina’26. Maar de Hardinxveldverdediging hield zich met veel inzet staande, al moest Vincent van Lopik nog wel een hoge inzet voor de doellijn redden. Er stond nog heel wat blessuretijd op de klok en de spanning nam toe toen Wilhelmina’26 in de absolute slotfase alles of niets speelde. Met alle veldspelers inclusief de Wilhelmina-doelman voor het doel en een serie hoekschoppen beleefde Hardinxveld benauwde momenten, maar bleef soeverein verdedigen. Invaller Thomas Rozeboom Bos kreeg nog de mogelijkheid om de spanning te breken uit een tegenaanval, maar zag in vrije positie zijn inzet op het doel gekeerd worden. Daarmee bleef het bij de 0-1 voor Hardinxveld, dat zo zwaar bevochten drie heel belangrijke punten veroverde. Door het verlies van SVW zijn die drie punten ook de marge die Hardinxveld nu weer heeft ten opzichte van de laatste directe degradatieplaats.
Komende zaterdag 28 april staat voor Hardinxveld de inhaalwedstrijd uit bij middenmoter Papendrecht op het programma.

Opstelling: Marc Koning, Job Werkman, Patrick Zwakhals, Robin de Boon, Christian Verschoor, Aron van Andel, Vincent van Lopik, Richard Zwakhals (80’Michael Visser), Robin de Kok (75’Robert Zwakhals), Niels Nomen (62’Thomas Rozeboom Bos), Johan Woltman.