Hardinxveld kan het Roda Boys niet echt moeilijk maken

Roda Boys/Bommelerwaard 1

Mannen, 1, 2e klasse F

5 mei 2018 14:30

Hardinxveld heeft het op bezoek bij de nummer twee van de ranglijst Roda Boys in Aalst niet echt moeilijk kunnen maken. De ploeg van trainer Arjan de Vries bleef niettemin lang uitzicht houden op een punt, maar moest uiteindelijk met de 2-0 in de slotfase toch buigen. Omdat ook SVW verloor blijft Hardinxveld voorlaatste op de ranglijst met weliswaar een wedstrijd meer gespeeld, maar ook drie punten meer.

Met de uitwedstrijd bij Roda Boys moest Hardinxveld het opnemen tegen de voornaamste belager (vier verliespunten achter) van koploper Almkerk. Ook voor Hardinxveld staat de spanning er in de slotfase van de competitie vol op om niet als laatste en dus als degradant te eindigen.
De opening in de wedstrijd van Roda Boys was voortvarend. Hardinxveldverdediger Job Werkman kwam direct al goed weg toen hij het shirt van zijn tegenstander testte en gespaard bleef voor een kaart. Doelman Marc Koning bracht vervolgens redding bij een schot van Roda Boys net binnen de paal. In de tegenaanval viel een lob van Richard Zwakhals net over de lat op het dak van het doel van de thuisclub. Na slecht wegwerken van Hardinxveld redde de excellerende Marc Koning opnieuw toen hij de bal op de vuisten nam. Aan de andere kant leek een vrije trap net buiten de zestien ideaal voor Robin de Kok, maar had Roda Boys doelman Patrick Koenen ook een fraaie safe in huis. De druk voor het doel van Hardinxveld nam na een half uur spelen verder toe. Nadat zijn eerste inzet nog werd gestopt was het volgende schot van Nils Loef op doel wel raak. Het bleef bij de 1-0 tot de pauze, ondanks kansen voor Christiaan van Aalst uit een lob die Marc Koning net aantikte en een schot net naast het doel van Robin de Kok.
In de tweede helft werd de wedstrijd van beide kanten een stuk rommeliger. Hardinxveld doelman Marc Koning had het weliswaar drukker dan zijn Roda Boys collega, maar echte openingen kwamen er nauwelijks. In de laatste 20 minuten nam Hardinxveld meer risico en kreeg ook wat mogelijkheden om terug in de wedstrijd te komen. Een voorzet van invaller Danny van den Bout werd net op tijd weggewerkt voor Vincent van Lopik uit kon halen en een kopbal van Niels Nomen vloog over het doel. In de slotfase kwam Hardinxveld met tien man te staan toen Robert Zwakhals na een struikelpartij een dreigende houding aannam en arbiter Kriesels direct rood trok. Kort daarna viel de wedstrijd definitief in het slot toen Freek Eembergen uit een pass simpel de 2-0 voor de thuisclub binnen kon schuiven. Door de winst bleef Roda Boys met vier verliespunten meer in het spoor van de ook winnende koploper Almkerk (1-0 tegen Wilhelmina’26).
Hardinxveld zag door het eigen verlies Meerkerk dat gelijk speelde (1-1 tegen Brederodes) een punt uitlopen, maar doordat ook SVW verlies leed (3-1 bij Tricht) blijft die voorsprong vooralsnog drie punten met een wedstrijd meer gespeeld.
Op Hemelvaartsdag 10 mei gaat SVW inhalen bij datzelfde Roda Boys.
Voor Hardinxveld wachten in de strijd tegen degradatie nog drie zware duels, met komende zaterdag 12 mei de thuisbeurt tegen subtopper Nivo Sparta. De aanvang aan de Sluisweg is om 14.30 uur.

Opstelling: Marc Koning, Job Werkman, Robert Zwakhals, Robin de Boon, Christian Verschoor, Aron van Andel, Vincent van Lopik, Richard Zwakhals, Robin de Kok, Niels Nomen, Johan Woltman (70’Danny van den Bout).