Hardinxveld blijft tweedeklasser na zinderende finale winst op Sleeuwijk

Sleeuwijk 1

... (e.d.)
Assist: Umut Takac
... (vrije trap)
...
Assist: Niels Nomen
Umut Takac (vrije trap)
Rick Lodder (kopbal)
Assist: Niels Nomen

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse/3e klasse 3 nacompetitie

5 juni 2017 14:30

Labeur, R.L.C.M.

In een zinderende tweestrijd met Sleeuwijk heeft Hardinxveld het tweedeklasser schap weten te behouden. Na het 2-2 gelijkspel van zaterdag op De Roef in Sleeuwijk volgde na 48 uur de ontknoping aan de Sluisweg in Hardinxveld. Evenals op zaterdag schotelden beide ploegen op pinkstermaandag het talrijke publiek een spektakelstuk voor met een bizar scoreverloop. Dat leidde uiteindelijk tot een 5-4 overwinning, waarbij de winnende treffer van Hardinxveld in blessuretijd viel. Hardinxveld kon zodoende feestvieren voor de handhaving in de tweede klasse, terwijl Sleeuwijk opnieuw promotie misliep.

Na het eerdere gelijkspel moest er in de return een winnaar komen en trad Hardinxveld aan zonder de geschorste Vincent van Lopik en Christian Verschoor. De eerste vrije trap van Sleeuwijk belandde op de lat, waarop Hardinxveld meer geluk had met een vrije trap die door Sleeuwijk in eigen doel werd geschoven. Een opsteker voor Hardinxveld die al snel door Sleeuwijk werd weggepoetst met een vrije trap waaruit Frans v.d. Steenhoven de 1-1 aantekende. Kort voor de pauze sloeg Sleeuwijk letterlijk toe toen een voorzet door Jeffrey Molhoek leep met de hand langs de uitkomende Hardinxvelddoelman Sjoerd de Groot werd binnen getikt. De verder prima leidende pas 19-jarige scheidsrechter Labeur en zijn neutrale assistenten was dat ontgaan en zo telde wel de 1-2 voor Sleeuwijk.
Na de rust kreeg de WSB brigade geen tijd om te herstellen want binnen enkele minuten maakte Michiel Marinissen er 1-3 van. Maar Hardinxveld had de aansluitingstreffer weer snel te pakken toen Nick van der Woude de 2-3 binnen schoof. Binnen 10 minuten na de pauze was het in de wedstrijd die helemaal open lag opnieuw raak door Frans v.d. Steenhoven. Met de 2-4 leken de gasten een beslissende tik aan Hardinxveld uit te delen, maar het tegendeel was het geval. Na lang blessureleed kwam Danny van den Bout in de ploeg voor de zaterdag geblesseerd geraakte, maar door fysiotherapeut Arie de Waard toch opgelapte Patrick Zwakhals. Dat Jacco de Haas tegen zijn tweede gele kaart aanliep bracht Hardinxveld in overtal. Daarna verving Robert Zwakhals de ook al geblesseerd geraakte Aron van Andel. Met lange ballen golfde het spel heen en neer en kwamen er kansen aan beide kanten. Met een redding voorkwam doelman Sjoerd de Groot dat een doorgebroken Sleeuwijker de score verder kon opvoeren. De aansluitingstreffer van Hardinxveld volgde een kwartier voor tijd toen Sleeuwijkdoelman Martijn Verhoeven zich verkeek op de stuit in een vrije trap van Umut Takac. Na de 3-4 kreeg Hardinxveld letterlijk en figuurlijk vleugels. Rick Lodder kwam als extra aanvaller voor verdediger Job Werkman in de ploeg. Uit een voorzet van Niels Nomen kopte Rick Lodder fraai de 4-4 hoog in de touwen. Sleeuwijk leek alsnog het potje er uit te halen toen Barry Ruitenberg helemaal vrij voor het doel van Hardinxveld kon aanleggen, maar doelman Sjoerd de Groot op fabelachtige wijze de bal met de voet over het doel werkte. Het scorebord tikte de 90 minuten aan en verlenging dreigde van het duel dat toch al een slijtageslag was. Maar in de eerste minuut van de blessuretijd zou het sportcomplex aan de Sluisweg alsnog op de grondvesten schudden. Op aangeven van Danny van den Bout dook Richard Zwakhals in de ruimte en gaf de Sleeuwijkdoelman met een bekeken boogje geen enkele kans. De ontlading bij de 5-4 voor Hardinxveld viel niet te beschrijven, na een seizoen waarin het zo vaak de verkeerde kant op viel. Na deze extase moest nog wel het doelnet gerepareerd worden om de allerlaatste minuten van de blessuretijd uit te spelen. Daar maalde geen Hardinxvelder om, want na twee zinderende finalewedstrijden tegen Sleeuwijk wist Hardinxveld zich te handhaven in de tweede klasse.

Opstelling: Sjoerd de Groot, Job Werkman (75’Rick Lodder), Patrick Zwakhals (60’Danny van den Bout), Roy van’t Hoog, Lars van der Rest, Aron van Andel (70’Robert Zwakhals), Lex de Gier, Nick van der Woude, Niels Nomen, Richard Zwakhals, Umut Takac.