Hardinxveld geeft winst in nacompetitie bij NOAD’32 in bizarre slotfase uit handen

NOAD'32 1

... (intikker)
Assist: Umut Takac
Assist: Job Werkman
... (kopbal)
... (intikker)

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse/3e klasse 5 nacompetitie

20 mei 2017 15:00

Kuijpers, J.J.C.

Hardinxveld heeft zaterdag in het eerste duel van de nacompetitie uit bij NOAD’32 een 3-2 nederlaag geleden. De ploeg van trainer Arjan de Vries kantelde na een matig optreden de 1-0 achterstand in de slotfase van de gespannen wedstrijd naar een 1-2 voorsprong. De 90 minuten stonden al op het scorebord toen het nog helemaal mis ging bij Hardinxveld. In de blessuretijd scoorde de thuisclub niet alleen de gelijkmaker, maar profiteerde ook nog eens van een gruwelijk misverstand waardoor NOAD’32 Hardinxveld op een 3-2 achterstand zette. Komende zaterdag in de return aan de Sluisweg zal Hardinxveld moeten winnen om niet naar de derde klasse te duikelen en nog de finaleronde te kunnen spelen om lijfsbehoud.

Tegen NOAD’32 dat op basis van een vervangende periodetitel in de derde klasse om promotie streed, beleefde Hardinxveld als herkanser uit de tweede klasse een moeilijke middag. De thuisclub troefde Hardinxveld in de eerste helft op wilskracht volledig af. Ondanks de pittige strijd leverde het eerste half uur aan beide kanten nauwelijks kansen op. Daarna kreeg Hardinxveld met een schuiver van Remy Schouwenaar net naast het doel de eerste echte waarschuwing. Bij de volgende aanval was het wel raak voor de thuisclub, toen de bal voor het doel werd gelegd en Yannick Schuurmans over de rand van buitenspel de bal in het doel werkte en het arbitrale trio de treffer ondanks alle protesten honoreerde. Los van dit feit was er op de 1-0 stand niets af te dingen en moest doelman Sjoerd de Groot met een drietal reddingen voorkomen dat de schade voor Hardinxveld voor de pauze nog verder op zou lopen.

Dat de WSB brigade in het tweede deel uit een nader vaatje moest tappen om een resultaat neer te zetten in Wijk en Aalburg was wel duidelijk. Met Rick Lodder als schaduwaanvaller voor verdediger Lars van der Rest lukte het Hardinxveld meer aan voetballen toe te komen tegenover de strijdlust van NOAD’32. De eerste mogelijkheden dienden zich achtereenvolgens aan voor Robin de Kok, Vincent van Lopik, Rick Lodder, Umut Takac en Niels Nomen. Met Nick van der Woude voor verdediger Robert Zwakhals nam Hardinxveld nog meer risico. Dat de krachten bij de thuisclub leken weg te vloeien speelde Hardinxveld verder in de kaart. In de 82e minuut volgde de beloning toen uit een hoekschop van Umut Takac de instormende Richard Zwakhals de gelijkmaker binnen knalde. Na de 1-1 volgde direct een snoeiharde kopbal van Vincent van Lopik op de kruising van het NOAD doel. In de 85e minuut was de volgende kopbal van Vincent van Lopik wel raak. Met een boogje over doelman Denzel de Wit leverde dat Hardinxveld een 1-2 voorsprong op en leek daarmee alsnog op weg naar de winst. In de opzienbarende slotfase kreeg Hardinxveld nog de kans om het verder af te maken met een stift van Niels Nomen die de doelman nipt wist te stoppen. De blessuretijd begon te lopen toen het voor Hardinxveld alsnog helemaal mis ging. Na 91 minuten spelen kreeg NOAD’32 een niets aan de hand vrije trap aan de zijkant die voor het doel werd geslingerd. Waar niemand op rekende was invaller Ruben de Waal die bij de tweede paal de gelijkmaker diagonaal binnen kopte. Met de euforie bij de thuisclub was het met de 2-2 nog niet gedaan toen opnieuw een niets aan de hand diepe bal de zestien meter van Hardinxveld binnen rolde. Tot verbijstering van alles wat Hardinxveld was lieten doelman Sjoerd de Groot en verdediger Lex de Gier de bal voor elkaar lopen. Mathijs Fitters profiteerde van dit gigantische misverstand en tikte zo in de 93e minuut de 3-2 voor NOAD’32 binnen. Een mokerslag voor Hardinxveld dat er in de eerste helft niet aan te pas kwam, zich in het tweede deel leek te herstellen, maar door een spectaculaire ontknoping alsnog op achterstand werd gezet.

Dat het nog niet gedaan is tussen Hardinxveld en NOAD’32  moet komende zaterdag 27 mei blijken. Hardinxveld moet dan met meer dan een doelpunt verschil winnen om door te gaan naar de finaleronde tegen de winnaar van Sleeuwijk (dat met 1-3 won) tegen IFC. Bij een doelpunt verschil in het voordeel van Hardinxveld wordt het verlengen eventueel gevolgd door strafschoppen. Bij een gelijkspel of winst voor NOAD’32 gaan de bezoekers door. Aan dat scenario wil Hardinxveld niet denken, maar zal dat dan wel waar moeten maken tegen het onverzettelijke NOAD’32. Een ongetwijfeld spannende wedstrijd die om 14.30 begint aan de Sluisweg in Hardinxveld.

Opstelling: Sjoerd de Groot, Lars van der Rest (45’Rick Lodder), Robert Zwakhals (70’Nick van der Woude), Roy van’t Hoog, Lex de Gier, Aron van Andel, Vincent van Lopik, Richard Zwakhals (83’Job Werkman), Robin de Kok, Niels Nomen, Umut Takac.