Voorsprong verspeeld

... (penalty)

Meisjes onder 17 zaterdag, MO17-1, 1e klasse 2

15 april 2017 12:30

Twee weken na de nipt verloren thuiswedstrijd tegen het Dordtse RCD stond vandaag al de return op het programma. Om half één was de aftrap in Dordrecht. En was Silke op tijd? En waren alle tenues aanwezig? Beide vragen konden positief worden beantwoord op deze zaterdag voor Pasen. Was de ploeg er klaar voor om de strijd aan te binden met het felle RCD? RCD had verleden week verrassend met 4-0 verloren van Kozakken Boys en staat nu tweede op de ranglijst. De wedstrijd werd gespeeld op het kunstgrasveld. De windrichting was zodanig dat je de sterke wind of mee of volop tegen had. Er waren ook afwezigen vandaag. Britt kan nog steeds niet spelen, dus Lara verdedigde opnieuw het doel. Esther was geblesseerd geraakt aan haar hamstring en kon ook niet meedoen en zat dus in de dugout. Dylana en Noa speelden op de backposities deze wedstrijd. Silke en Senna stonden in het centrum van de defensie. Savita, Quinty en Bo speelden op het middenveld. Anouk, Kirsten en Estelle startten in de aanval. Door de thuiswedstrijd van twee weken terug was de kracht van RCD bekend bij coach Robert Paul, die het vandaag zonder assistentie van Joey moest stellen. Hij had Senna de opdracht gegeven om de gevaarlijkste speelster van RCD te bewaken. Maar die speelster verscheen niet aan de aftrap. Senna was even zoekende, maar verdedigde dus een andere aanvalster. De felheid waarmee de speelsters van RCD de duels aangaan is kenmerkend. Alle speelsters dekken hun tegenstander kort en ze schuwen een duw in de rug of een schopje van achteren niet. Hardinxveld heeft daar moeite mee. In het begin van de wedstrijd was daar nog niets van te merken. Hardinxveld startte sterk en zocht combineren de aanval. Al snel had Kirsten een goede kans. Ze kon alleen op de keepster af, maar die kon redding brengen. Enige tijd later was het wel raak, opnieuw werd Kirsten de diepte ingestuurd en kon ze weer op de keepster af. Nu kreeg ze bal wel langs de keepster. De bal ging langzaam richting het doel. De rechtsback van RCD probeerde met een sliding redding te brengen, maar werkte de bal over de eigen doellijn: 0-1. RCD werkte net zoals in de thuiswedstrijd met de lange bal. De defensie van Hardinxveld stond goed en verwerkte die lange ballen prima. Lara had weinig te doen en wat ze te doen kreeg deed ze kalm en rustig. RCD kon mede door het gemis van de goede aanvalster niet gevaarlijk worden. Hardinxveld was dat aan de ander kant wel en na ruim een kwartier spelen werd de marge verdubbeld. Kirsten werd de diepte ingestuurd, rechts in het strafschopgebied. Hard en zuiver schoot ze de bal diagonaal in de benedenhoek. Door deze fraaie goal werd het 0-2. Na deze sterke beginfase ging het wat stroever lopen. RCD werd gevaarlijker en bleef met veel inzet de duels aangaan. Duwen in de rug of aanvallen van achteren werd door de scheidsrechter niet of nauwelijks bestraft. Dat deed hij na een kleine halfuur spelen wel bij een duel aan de zijlijn in de defensie van Hardinxveld. De meiden van MO17 dachten aan een ingooi, maar het werd een onterecht toegekende vrije trap. Net zoals in de thuiswedstrijd werd de bal hoog richting Lara geschoten. Dit keer kon Lara er wel een handje achter krijgen, maar onvoldoende en de bal viel bij de tweede paal binnen. Wat een pech. RCD werd sterker, de goede aanvalster kwam in de ploeg en direct was er meer dreiging. Robert Paul wisselde ook veelvuldig door en zo kwamen Indy, Ashley en Alysha in het veld. Hardinxveld  kreeg in het restant een paar schietkansen, maar de schoten waren vaak te slap of als ze hard waren te onzuiver. En de ploeg kreeg vlak voor de rust nog een domper te verwerken. De gevaarlijke rechtsbuiten soleerde langs een paar tegenstandsters die onvoldoende ingrepen. Ze bereikte de linkerspits die wegdraaide van Dylana en de 2-2 in de hoek prikte.

In de rust werden we getrakteerd op gebak en cake. Heleen, de moeder van Anouk, was jarig en had vlaai en cake meegenomen. Die werden in de kantine aangesneden. Zelfs de slagroomspuit ontbrak niet. Lekker hoor zo’n gebakje of cake bij de koffie of thee! Gezellig Heleen. Bedankt en nog gefeliciteerd. Na de rust speelde Hardinxveld met wind tegen. De ploeg had het daar moeilijk mee en kwam er moeilijk uit. Het spel werd een stuk minder en de bal ging niet meer rond. Er ontstond een gelijkwaardig middenveld gevecht, want ook RCD kon niet echt gevaarlijk worden. De lange ballen kwamen nu alleen nog verder en het leverde een aantal corners maar geen kansen op. De wedstrijd was volledig in balans. Toen volgde een aanval van RCD waarbij de speelster het strafschopgebied van Hardinxveld binnendrong op de voet gevolgd door een Hardinxveld verdedigster. In een duel om de  bal kwam de RCD aanvalster ten val. De scheidsrechter liet doorspelen, totdat hij de coaches van RCD “Scheids, scheids” hoorde roepen  en de bal geheel onterecht op de stip legde. Een mooi Paaspresentje van de leidsman. De pingel werd onberispelijk binnen geschoten en de stand kwam daarmee op 3-2. RCD had de achterstand omgebogen in een voorsprong. Er restte nog voldoende tijd om de gelijkmaker te maken, maar Hardinxveld kon aanvallend geen vuist meer maken en werd in de duels afgetroefd door de fellere RCD speelsters. Hardinxveld kreeg nog een aantal corners, maar kon daarbij niet gevaarlijk worden. Ook RCD kon niet echt gevaarlijk meer worden en daardoor eindigde deze wedstrijd in een zure 3-2 nederlaag. Eerst maar paaseieren zoeken en dan maandag op naar Nieuwkuijk voor de kwartfinale in de beker. In de kleedkamer werden de speelsters ook nog getrakteerd op gebak door Heleen. Hadden ze toch nog iets om van te genieten.