Let op de lat

HSSC'61 MO17-1

Meisjes onder 17 zaterdag, MO17-1, 1e klasse 2

8 april 2017 9:45

De eerste wedstrijd in de competitie in de eerste klasse was tegen HSSC’61 in Hei- en Boeicop. Daar kreeg de MO17 een lesje in effectiviteit, want ondanks een aantal goede kansen werd die wedstrijd toen met 2-0 verloren. Vandaag stond de ploeg voor de zesde maal aan de aftrap en is de ploeg inmiddels gewend aan het hogere tempo, de betere tegenstanders, de felheid in de duels en aan de kleinere ruimtes. Week na week wordt het spel beter. De speelsters leren van de betere tegenstanders in deze competitie. Vandaag kwam nummer twee in de competitie HSSC’61 dus op bezoek. Op deze zonnige zaterdagmorgen kon worden gekeken hoe de ploeg ervoor staat. Britt kon nog niet spelen en gelukkig was Lara weer van de partij. Indy’s teennagel was weer in orde en Indy kon dus spelen. Noa was nog niet hersteld van de val op haar arm en kon niet spelen, maar was er wel om de ploeg aan te moedigen. Silke had zich verslapen en was later dan de afgesproken tijd op de Sluisweg gearriveerd. Robert Paul was daardoor wat ontstemd en dreigde Silke buiten de ploeg te laten. Een vraagteken stond achter haar naam op het bord. Met een waarschuwing kwam ze er dit keer van af en ze mocht beginnen, wel zou ze in de tweede helft een tijdje op de reservebank doorbrengen. De coaches Robert Paul en Joey startten met de volgende elf: Lara, Esther, Silke, Senna, Dylana, Indy, Quinty, Bo, Savita, Kirsten en Estelle. De ploeg kwam sterk uit de startblokken en speelde een zeer sterke eerste helft. De bal ging lekker rond en er werd goed vrijgelopen. Hardinxveld was geconcentreerd en was ook fel in de duels en had al snel een overwicht in de wedstrijd en was veelvuldig op de helft van HSSC te vinden. De snelle en handige spitsen van de ploeg uit Hei- en Boeicop werden goed in bedwang gehouden door de scherpe verdedigsters Senna, Silke, Esther en Dylana. Lara keepte weer betrouwbaar en rustig. Het middenveld was ijverig, won veel duels en was zuiverder in de passing dan verleden week. De spitsen Kirsten, Savita en Estelle werden veelvuldig aan het werk gezet. De spitsen speelden een sterke partij en zorgden voor veel gevaar. Het overwicht van Hardinxveld moest wel resulteren in een voorsprong. Die kwam er dan ook al snel. Kirsten brak de ban en scoorde fraai de 1-0. Hardinxveld ging door en de verdedigers van HSSC moesten ten koste van hoekschoppen redding brengen. De corners waren vandaag ook gevaarlijk. In de wedstrijden in deze competitie heeft de ploeg al een aantal maal pech gehad en het aluminium boven de keepster geraakt. Vandaag was het niet anders, want kopballen van Quinty belandden tot twee keer toe op de lat. Hardinxveld bleef de sterkere ploeg en het wachten was op het vergroten van de marge. Die vergroting werd verzorgd door de alert spelende Savita. Bij een pass naar de rechtervleugel maakte ze een slimme loopactie, kwam voor haar tegenstandster en gaf de keepster van HSSC het nakijken: 2-0. Dit gaf vertrouwen en de ploeg ging door, creëerde kansen en het volop mogelijkheden om de score verder uit te bouwen. Net elke kans was raak, maar een van de kansen werd benut door Kirsten, waardoor de stand op 3-0 werd gebracht. Met deze stand brak ook de rust aan.

Na de rust kwamen Ashley en Anouk in het veld. De coaches Robert Paul en Joey schoven met enkele speelsters in de opstelling. De coaches waren tevreden over de eerste helft, maar waarschuwden voor verslapping. Geconcentreerd blijven en op dezelfde wijze doorgaan, was de boodschap. Maar soms is dat makkelijker gezegd dan gedaan. HSSC deed er in het begin van de tweede helft een schepje bovenop. De handige aanvalsters bezorgden de defensie van Hardinxveld meer werk dan in de eerste helft. Ook het spel en de concentratie waren iets minder en daardoor kon HSSC meer in de wedstrijd komen. Hardinxveld was nog wel af en toe dreigend, maar tot echt grote kansen, laat staan doelpunten kwam het niet. HSSC wist in de tweede helft wel het net te vinden. Na een fout in de defensie kon een aanvalster alleen op Lara af en die scoorde de 3-1. De marge werd nog kleiner toen de lepe linksbuiten een tegenstandster handig passeerde en met een diagonaal schot de aansluittreffer liet aantekenen: 3-2. En toen werd het toch nog spannend, ondanks het goede spel en de ruime voorsprong in de eerste helft. Maar Hardinxveld toonde veerkracht. Het zocht weer de aanval. Bij één van de aanvallen kreeg Hardinxveld een corner. Weer kwam de bal op het hoofd van Quinty en tot opluchting van het team, de coaches en de weer in grote getale aanwezige ouders en grootouders verdween de bal dit keer onder de lat in het doel: 4-2. Dit brak het verzet van HSSC en in de slotfase kwam er geen verandering meet in de stand. Met een verdiende overwinning stapte de ploeg van het veld. Volgende week wacht opnieuw een wedstrijd tegen de nummer twee van de competitie, want RCD neemt nu deze positie op de ranglijst in na een nederlaag tegen Kozakken Boys. Kan Hardinxveld de opgaande lijn doorzetten? Volgende week kunnen ze wel uitslapen, want de aftrap is om half één. Dan kan zelfs Silke wel op tijd zijn?