Lesje in effectiviteit

... (intikker)

Meisjes onder 17 zaterdag, MO17-1, 1e klasse 2

18 februari 2017 12:30

Het jaar 2017 is al weer 7 weken onderweg en vandaag ging voor het eerst een competitiewedstrijd door. De meiden hadden dit jaar alleen nog maar een halve bekerwedstrijd gespeeld tegen Kozakken Boys dat het team ook in de competitie tegenkomt. Bij de rust in die wedstrijd stond Hardinxveld met 3-2 voor en gaf Kozakken Boys te kennen na de rust niet verder te spelen. De ploeg had onvoldoende fitte speelsters en staakte de strijd. Afgelopen week kwam het bericht dat de KNVB had besloten dat Hardinxveld door was naar de volgende ronde in de beker.

De ploeg is nu ingedeeld in een competitie in de 1e klasse. Er is dus veel meer tegenstand te verwachten en iedereen was nieuwsgierig en keek belangstellend uit naar hoe de ploeg het er af zou brengen in de uitwedstrijd tegen HSSC’61 uit Hei-en-Boeicop. Op Quinty na was iedereen van de partij. De ploeg startte de wedstrijd met Anouk en Ashley als wissel. Kirsten speelde in de spits en Savita en Estelle speelden op de vleugels. Dylana Indy, Senna en Bo stonden op het middenveld. Esther, Noa en Silke speelden achterin. Britt verdedigde het doel. De coaches Robert Paul en Joey die in de winterstop hebben aangegeven na dit seizoen te stoppen, durfden het aan om ook nu achterin met drie speelsters te starten. Al snel na de aftrap bleek dat HSSC’61 een ploeg is waarin alle meiden met veel inzet en fanatisme spelen. Duels worden aangegaan, er word kort verdedigd en er wordt goed samengespeeld. Het ging allemaal een stapje sneller dan Hardinxveld gewend is en daar moesten de meiden aan wennen. HSSC had voorin ook drie handige en slimme aanvalsters staan. HSSC’61 speelt met een laatste vrouw die verdedigend sterk is. Zij liep alle gaten dicht, beschikte over een goede trap, want ze was de enige op het veld die de blijkbaar zware bal over een redelijke afstand door de lucht kon spelen. Bij gevaar twijfelde ze niet en hanteerde ze het principe weg-is-weg. In het doel staat een goede goalie. Dat bleek al snel, want de eerst echt grote kansen waren voor Hardinxveld. Kirsten kwam oog-in-oog met de keepster te staan, maar ze schoot tegen de keepster aan. Estelle kreeg ook nog een goede kans, maar haar schot was te slap. Na 15 minuten was het bij de eerste grote kans van HSSC wel meteen raak. De lange, lepe linksbuiten speelde zich met enkele bewegingen knap vrij en kwam alleen voor Britt te staan. Ze schoof de bal rustig in de hoek: 1-0. Na deze tegenslag liet Hardinxveld de kopjes niet hangen en bleef knokken voor een beter resultaat. De ploeg was weliswaar onrustig in de passing en leed regelmatig onnodig balverlies, maar toch waren de beste kansen voor Hardinxveld. Een schot van Bo werd door de keepster tot corner verwerkt en na een voorzet van Savita kon Kirsten de bal net niet goed raken. Estelle had nog een uitstekende kans en dook alleen op voor de keepster, maar haar schot ging hoog net naast het doel. Aan de andere kant bleef HSSC dreigend. Silke speelde goed en zorgde voor een goede opbouw. Britt moest toch een paar keer handelden optreden. Esther en Noa hadden hun handen vol aan de handige aanvalsters. Op het middenveld had Hardinxveld het zwaar. De speelsters werden kort gedekt. Senna en Indy hadden moeite om de spitsen te bereiken. Indy had het laatste wapenfeit voor de rust. Haar schot vanaf de rand van de 16 ging net naast. Met een 1-0 stand brak de rust aan. De dag was mistig begonnen, maar op weg naar HSSC brak het zonnetje door en was het aangenaam vertoeven op de bankjes langs de lijn. Een kop thee, koffie of een drankje of een lekker broodje voor de lunch gingen er echter ook wel in.

Na de rust was Anouk in het veld gekomen voor Dylana en ging in de spits spelen. Savita en Estelle wisselden van positie. In tegenstelling tot de eerste helft kreeg Hardinxveld in de tweede helft niet veel kansen meer. Estelle kwam een aantal keer dreigend door op rechts, maar er kwam geen passend vervolg. Senna had de mogelijk om door te lopen tot de rand van de 16, maar in plaats van zelf te schieten besloot ze te passen in het drukke strafschopgebied. Het niveau van Hardinxveld ging omlaag, de speelsters zonder bal bewogen nauwelijks en dan is het zeer lastig voor de speelsters aan de bal. HSSC was feller en steeds een stapje sneller en nog steeds werden alle speelsters voorin en op het middenveld vastgezet. De Hardinxveld speelsters kregen geen centimeter ruimte. HSSC counterde naar hartenlust. Tien minuten na de rust bracht de thuisploeg na een goed uitgespeelde counter de stand op 2-0. Hardinxveld kreeg nog één goede kans. Kirsten speelde zich knap vrij en kon alleen op de keepster af. Dit keer verdween haar schuiver net naast de verkeerde kant van de paal. Daarna waren de beste kansen voor HSSC. Zo werd de lat boven Britt nog een keer geraakt en moest Britt of een van de verdedigsters redding brengen. Ashley kwam nog in het veld, maar ook zij kon het tij niet keren. Hardinxveld kreeg vandaag een lesje in kort dekken en handelingssnelheid en vooral een lesje in effectiviteit of te wel kansen benutten. Met de eerste nederlaag in dit seizoen, stapte de ploeg teleurgesteld van het veld. Volgende week is er vanwege de carnaval geen programma. Op 4 maart gaat de competitie verder. Dan volgen drie thuiswedstrijden op rij te beginnen tegen de oude bekende LRC.