Rommelige winst bij Oranje Wit/GSC

ST Oranje Wit/GSC MO17-1

Hardinxveld MO17-1

Michelle van Es (intikker)

Meisjes onder 17 zaterdag, MO17-1, 2e klasse 07

15 oktober 2016 11:15

Zo begin je het seizoen met 16 speelsters en zo heb je er op deze wedstrijddag nog maar 9 tot je beschikking. Dylana, Ashley en Lara waren overgeheveld naar een ander team. Noa was nog niet volledig hersteld van haar enkelblessure, Anouk zat lekker in het zonnige Barcelona en Mandy was ook lekker op herfstvakantie. Pechvogel Quinty raakte vorige week ernstig geblesseerd aan haar knie. Komende week hoort ze hoe ernstig het is en of ze geopereerd moet worden. Voortbewegend op krukken was ze wel van de partij. Positief was het feit dat Britt weer was hersteld en kon keepen. Maar negen is nog niet genoeg en daarom speelden vandaag 4 meiden uit de MO-13 mee: Michelle, Bente, Amber en Jura. En die deden dat goed tegen de grote meiden van Oranje Wit. Esther, Bo en Silke hadden de wereldsteden Londen en Parijs bezocht afgelopen week, hadden veel gelopen en waarschijnlijk minder geslapen, maar waren vandaag wel van de partij.

Verleden week startte ook de discussie over kunstgrasvelden en de zwarte korrels op veel van deze velden. Sommige verenigingen laten niet spelen op dit soort velden. Oranje Wit behoort daar niet toe en de meiden moesten op het gladde kunstgrasveld dat dik bezaaid is met de zwarte korrels spelen. En dat is lastig, ten eerste om op de been te blijven, ten tweede omdat de bal vreemd stuit en op kunstgras niet afremt, maar eerder versnelt. Deze wedstrijd was ook de nummer één tegen de nummer laatst. Maar dat was in de wedstrijd niet echt te zien. Oranje Wit moet het hebben van veel inzet, fysiek spel en lange ballen. Hardinxveld speelt verzorgd voetbal met combinaties en een goede opbouw. Een botsing van speelstijlen dus. Het was voor het eerst (een beetje) koud langs de lijn en het regende in het begin. Met Michelle en Amber in de basis startte Hardinxveld voortvarend. Silke moest nog even wakker worden en wennen aan het kunstgras, maar met Esther en Bo maakte ze de aanvallen van Oranje Wit onschadelijk. Britt keepte rustig. Hardinxveld kreeg al snel twee grote kansen om de score te openen. Alleen voor de keepster wisten Estelle en Kirsten niet te scoren. Senna en Indy en Amber speelden op het middenveld en speelden de spitsen Michelle, Estelle en Savita goed aan. Michelle speelde handig en met lef op de linkervleugel. Ze passeerde makkelijk en legde de ballen goed voor. Een van die voorzetten werd door Estelle binnengetikt: 0-1. Niet veel later volgde een goede solo van Kirsten. Ze passeerde de keeper en de bal kwam voor de voeten van de goed meegelopen Michelle en die tikte de 0-2 in de touwen. Daarna waren er nog een paar opgelegde kansen voor Hardinxveld en die werden niet benut. Het spel werd rommeliger en slordiger en Oranje Wit bleef hard werken en fysiek spelen en de lange bal hanteren. Echt gevaarlijk werd de ploeg niet en Britt hoefde niet echt handelend op te treden. Door slordigheid van de meiden van Hardinxveld werden een paar corners weggegeven en die stichten wat gevaar. Hardinxveld kreeg ook nog een paar corners en bij een van die corners kon Savita haar hoofd niet goed tegen de bal zetten. De score bleef lang 0-2 en de 40 speelminuten waren al verstrekken, maar de verder goed leidende scheidsrechter liet een aantal minuten langer spelen. In die extra speeltijd profiteerde Oranje Wit van een foutje in de Hardinxveld defensie: 1-2.

Coach Robert Paul die vandaag alleen coachte, omdat Joey op vakantie is in Colombia, sprak de meiden toe voor de tweede helft. Voor de rust had hij Bente en Jura al in de ploeg gebracht voor Michelle en Amber. Jaco hanteerde vandaag de vlag en deed dat met verve.Het spel moest beter zei de bevlogen coach.

Maar het spel bleef rommelig in de tweede helft. Er kwamen weer kansen, maar de keepster van Oranje Wit speelde goed en pakte de te scherpe voorzetten steeds goed. Op het gladde veld was het lastig de bal onder controle te houden. De bal schiet door op het natte kunstgras. Hardinxveld kreeg weer kansen op meer goals en dus afstand te nemen van Oranje Wit. De kansen werden niet benut door Estelle, Savita en Kirsten. Esther, Indy en Senna kregen kansen om te schieten vanaf 16 meter, maar deden dat niet en kozen voor een pass op een van de spitsen. Meestal was de steekpass een prooi voor de keepster. De eindpass vanaf de vleugels eindigde ook vaak in de handen van de goalie van Oranje Wit in plaats van bij een medespeelster die voor het doel vrij stond. Zo bleef de marge één en dat blijft gevaarlijk. Silke beging nog een overtreding op de rand van de zestien. De vrije bal voor Oranje Wit ging net naast het doel van Britt. Kirsten zorgde ervoor dat de marge op twee werd gebracht. Senna speelde haar mooi aan en nu kon Kirsten op de keepster af. Met haar sterke rechterbeen scoorde ze strak in de verre hoek: 1-3. Er waren kansen op meer. Bij een scrimmage op de doellijn kon Estelle de bal net niet over de lijn werken. Michelle liet nog een paar mooie passeeracties op de achterlijn zien. Zij was het ook die aan alle onduidelijkheid een einde maakte. Indy speelde haar op de rand van de zestien aan, ze bedacht zich niet en haalde met rechts uit. Met een mooie stuit ging de bal in de touwen: 1-4. De wedstrijd werd rustig uitgespeeld en de scheids trok nu geen minuut meer partij en daarmee stapte Hardinxveld ondanks een rommelige wedstrijd met 3 punten van het veld. Volgende week heeft de ploeg opnieuw rust. Dan kunnen de geblesseerden herstellen, de vakantiegangers terugkeren en hopen we het allerbeste voor Quinty.