Nog sprankje hoop voor Hardinxveld ondanks verlies tegen Heukelum

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

6 mei 2017 14:30

Meeuwse, J.

Ondanks de nederlaag die Hardinxveld zaterdag leed in het degradatieduel tegen Heukelum is het doek nog niet definitief gevallen en komt het aan op de laatste speeldag. De ploeg van trainer Arjan de Vries speelde niet met de echte overtuiging om in de laatste thuiswedstrijd de punten aan de eigen Sluisweg te houden. Heukelum daarentegen maakte een scherpere indruk en heeft dankzij de 1-2 overwinning op Hardinxveld de kansen op handhaving in eigen hand. Hardinxveld moet nu komende zaterdag zelf winnen en hopen op puntverlies van Altena om toch nog nacompetitie om handhaving te kunnen gaan spelen.

Naast de geblesseerden moest Hardinxveld door de schorsing van Christian Verschoor en vakantie van Roy van’t Hoog weer aantreden met wijzigingen in de formatie. Heukelum toonde geen enkele schroom en startte voortvarend met een schot van Menno Beusekamp op de kruising. Na ruim een kwartier spelen kwam Heukelum op voorsprong door een wat makkelijk gegeven strafschop van de overigens goed leidende jonge arbiter Meeuwse. Sil van Putten tekende zo al vroeg 0-1 aan voor de gasten. Het lukte Hardinxveld niet om daar in de eerste helft veel tegenover te zetten. Dieper dan de 16 meter kwamen beide ploegen nauwelijks in deze degradatiestrijd. De opkomende Lex de Gier probeerde het vlak voor de rust met een solo van eigen helft maar zijn schot werd nog net geblokt door de Heukelum verdediging.
Na de pauze liep de WSB brigade al snel verder achter de feiten aan. Heukelumaanvoerder Sil van Putten kreeg veel vrijheid op de linkervleugel en schoof beheerst de 0-2 langs doelman Sjoerd de Groot. Hardinxveld leek direct terug te komen uit een vrije trap van Umut Takac, maar de kopbal van Niels Nomen bij de tweede paal werd miraculeus gered van de doellijn. Dankzij knappe reddingen van Hardinxvelddoelman Sjoerd de Groot op vrije schietkansen van Sil van Putten en Benjamin Meijdam liep de score niet verder op. Na opnieuw een redding raakte Sil van Putten uit de rebound nog de lat van het Hardinxveldse doel. Met kopballen van Niels Nomen over het doel en Vincent van Lopik in handen van doelman Yoerik van’t Pad  lukte het Hardinxveld niet om de spanning terug te brengen. Dat lukte een paar minuten voor het einde wel toen in een vol strafschopgebied Umut Takac werd geraakt en de scheidrechter er bovenop stond. Uit de penalty schoot Niels Nomen de 1-2 binnen. Het bleek te laat voor Hardinxveld tegen Heukelum dat in de slotfase het tempo uit de wedstrijd haalde. Door de 1-2 eindstand houdt Heukelum zicht op rechtstreekse handhaving en zijn de degradatiezorgen bij Hardinxveld levensgroot.
In de laatste competitiewedstrijd gaat Hardinxveld komende zaterdag op bezoek bij middenmoter Brederodes. Voor Hardinxveld telt alleen de winst om nog boven de degradatiestreep te komen, en daarvoor moet dan ook Altena in hun laatste wedstrijd bij Tricht punten laten liggen. Bij dat scenario zou Hardinxveld in ieder geval nog in de nacompetitie om lijfsbehoud mogen gaan spelen. De aanvang van de ultieme poging van Hardinxveld om dat nog te bereiken is in Vianen om 14.30 uur.

Opstelling: Sjoerd de Groot, Lars van der Rest, Patrick Zwakhals, Gerco Blokland (75’Nick van der Woude), Lex de Gier, Aron van Andel, Vincent van Lopik, Robin de Kok (60’Rick Lodder), Umut Takac, Richard Zwakhals, Niels Nomen.