Dure en zure nederlaag voor Hardinxveld tegen GJS

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

29 april 2017 14:30

Quinten, J.J.L.W.

Hardinxveld heeft zaterdag in de thuiswedstrijd een heel dure en ook zure nederlaag geleden tegen GJS. In de derby tussen Hardinxveld als voorlaatste en GJS als nummer twee van de ranglijst ging het lange tijd gelijk op zonder echt uitgespeelde kansen. Ondanks dat Hardinxveld halverwege de tweede helft met 10 man kwam te staan leek Niels Nomen tien minuten voor tijd de ban te breken met een rake kopbal. Daarna slaagde de ploeg van trainer Arjan de Vries er niet in om de 1-0 vast te houden tegen het slotoffensief dat GJS ontketende en liepen de bezoekers in de absolute slotfase geflatteerd uit naar 1-3.

Het verschil in belangen tussen Hardinxveld en GJS was op voorhand groot. Hardinxveld strijdt om rechtstreekse degradatie te ontlopen, terwijl GJS volop in de race is voor de derde periodetitel. In het veld was er toch niet veel krachtsverschil en hielden de ploegen elkaar behoorlijk in evenwicht. Een vrije trap van Umut Takac plukte GJS doelman Raymon den Haan uit de kruising en aan de ander kant klemde Hardinxveld doelman Sjoerd de Groot een schot van Kevin Gruiters. De meest prominente actie was een diepe bal van Aron van Andel waarbij de naar voren stormende Niels Nomen net een teenlengte tekort kwam voor de uitkomende GJS doelman. Het bleef zo tot de pauze een doelpuntloos treffen.
De tweede helft begon de WSB brigade aan de eigen Sluisweg met een overwicht. Een strakke voorzet van Niels Nomen schampte vrij voor het doel het hoofd van Christian Verschoor. Even later incasseerde diezelfde Christian Verschoor zijn tweede geel en moest Hardinxveld het laatste half uur met 10 man verder. GJS begon meer druk te zetten en een schot in de hoek van Sereno Latuhihin pareerde doelman Sjoerd de Groot knap. Vervolgens belette Aron van Andel bij de eerste paal dat Ruud Bos voor GJS vrij kon inkoppen. In een scrimmage voor het doel van Hardinxveld incasseerde Roy van’t Hoog voor een duw zijn tweede gele kaart en volgde er opmerkelijk genoeg geen rood van scheidsrechter Quinten en kon de Hardinxveld verdediger gewoon door. Hardinxveld dat toch al in ondertal stond leek niettemin tien minuten voor tijd op weg naar een stunt. Uit een vrije trap van Umut Takac kopte Niels Nomen strak de 1-0 in de verre hoek. Dat bleef het maar een minuut toen Hardinxveld balverlies leed en Ruud Bos er uiteindelijk 1-1 van maakte. De ruimtes werden groter en Hardinxveld kwam in slotfase die volgde onder druk te staan. In de 88e minuut sloeg GS toe uit een inworp die Sjors Hendriks voor de voeten kreeg en de 1-2 binnen schoot. Met de moed der wanhoop probeerde Hardinxveld nog iets te forceren maar dat werd in blessuretijd afgestraft door GJS invaller Enrico Pululu die zo de eindstand op 1-3 bepaalde.

Het contrast was na afloop groot tussen het feestvierende GJS dat de tweede plek verstevigde en er riant voor staat in de derde periode. Hardinxveld stond met de brokken omdat het ondanks de enorme inzet niet gelukt was om van de 13e en dus rechtstreekse degradatieplaats te komen. Met nog twee wedstrijden te gaan staat Altena een punt boven die streep en staat Heukelum vier punten voor op Hardinxveld. Komende zaterdag speelt Hardinxveld in de voorlaatste competitiewedstrijd voor de min of meer laatste kans in de thuiswedstrijd tegen datzelfde Heukelum. De aanvang aan de Sluisweg is om 14.30 uur.

Opstelling: Sjoerd de Groot, Lars van der Rest, Patrick Zwakhals, Roy van’t Hoog, Lex de Gier, Aron van Andel, Vincent van Lopik, Christian Verschoor, Umut Takac, Richard Zwakhals, Niels Nomen (82’Robin de Kok).