Monsterzege van Hardinxveld bij Altena in de strijd om lijfsbehoud

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

22 april 2017 14:30

Kuijntjes, W.H.

In het vooraf als degradatiekraker bestempelde duel van Hardinxveld bij Altena hebben de manschappen van trainer Arjan de Vries een monsteroverwinning geboekt. De overmacht van Hardinxveld in de wedstrijd nam zulke grootse vormen aan dat de 0-8 niet eens een geflatteerde uitslag was, sterker nog Altena kwam goed weg dat het geen dubbele cijfers werden. Waar het in de competitie voor Hardinxveld zo vaak de verkeerde kant op viel, werkte het deze middag allemaal wel de goede kant op en dat geeft Hardinxveld een morele opkikker van jewelste  voor de laatste drie competitiewedstrijden in de strijd om lijfsbehoud.

Dit alles ondanks de blessureperikelen die zich bij Hardinxveld voortzetten, want naast Danny van den Bout, Johan Kazen, Rick Lodder en Nick van der Woude moest ook Job Werkman pal voor aanvang van de wedstrijd afhaken. Met Lars van der Rest als zijn last minute vervanger begon Hardinxveld scherp aan de wedstrijd. Dat binnen een paar minuten het eerste afstandsschot van Christian Verschoor dankzij een blunder van Altenadoelman Marrien van den Heuvel meteen raak was, hielp wel mee om lekker in de wedstrijd te komen. Met een dubieus vlagsignaal dat door de scheidsrechter werd overgenomen, voorkwam de Altena assistent dat Umut Takac er uit de volgende fraaie aanval al 0-2 van zou maken. Dat gebeurde wel na 8 minuten toen Richard Zwakhals via de Altena doelman leek binnen te schieten, maar Julian Geelhoedt de bal via zijn been en arm op de doellijn tegenhield. Scheidsrechter Kuijntjes was onverbiddelijk en dat leverde naast de strafschop voor Hardinxveld de Altena aanvoerder een rode kaart op. Vanaf de stip schoot Niels Nomen wel de 0-2 binnen. Na 18 minuten spelen hielp Altena in ondertal Hardinxveld aan de 0-3 toen Brian de Graaf een voorzet van Niels Nomen in eigen doel werkte. Met die vroege voorsprong kon Hardinxveld onbevangen verder spelen tegen Altena dat zich aangeslagen over het veld bewoog. Met een knappe redding op een kopbal van Niels Nomen in de kruising revancheerde de Altena doelman zich voor zover dat nog mogelijk was. Met Aron van Andel die glansrijk voor de opbouw zorgde mikte Niels Nomen vrij voor het doel hoog over. Zijn volgende pass waaruit voor Richard Zwakhals de weg vrij was naar het doel leverde wel de 0-4 op voor Hardinxveld. In alle duels delfde Altena het onderspit en zo werd het kort voor de pauze zelfs 0-5 toen Niels Nomen de bal afschermde voor Umut Takac, die fraai bovenin de kruising raak mikte.
Daarmee was de wedstrijd in een helft al meer dan beslist en was het voor de WSB brigade een kwestie van lekker uitspelen. Het initiatief was zoals de hele wedstrijd aan Hardinxveld en een goed uitgespeelde aanval werd door de mee opgekomen Roy van’t Hoog afgerond op het doel en nog net gered door een verdediger. Niels Nomen kapte en draaide in de zestienmeter om daarna strak de 0-6 binnen te schuiven. Voor zijn goede spel kreeg ook verdediger Roy van’t Hoog de beloning met zijn uithaal voor de 0-7 schuin in de hoek. Een zeldzame opleving van Altena dwong Hardinxveld doelman Sjoerd de Groot tot een redding op een schot van Luuk Molenschot in de kruising. Ook de als linksback geposteerde Lex de Gier genoot van het opkomen aan de zijkant en kapte zijn tegenstander uit om vervolgens de 0-8 in de verre hoek te schuiven. Er was nog een kwart wedstrijd te gaan toen beide partijen het eigenlijk welletjes vonden en het meer kwestie was om de 90 minuten verder vol te maken.

Door deze hoogstaande overwinning verkleinde Hardinxveld vanaf degradatieplaats 13 het gat naar de nacompetitieplaatsen 11 (Heukelum) en 12 (Altena) naar één punt. Met nog drie wedstrijden te gaan kan Hardinxveld zich nu weer boven de fatale streep nestelen. Een spannend slotstuk ligt in ieder geval in het verschiet, met om te beginnen komende zaterdag 29 april de thuiswedstrijd tegen GJS. De trotse nummer twee van de ranglijst is volop in de race om de nacompetitie voor promotie en dus wacht het aan vertrouwen gewonnen Hardinxveld een zware derby aan de eigen Sluisweg.

Opstelling: Sjoerd de Groot, Lars van der Rest, Patrick Zwakhals, Roy van’t Hoog, Lex de Gier, Aron van Andel (72’Robin de Kok), Christian Verschoor, Vincent van Lopik (65’Ricky den Haan), Umut Takac, Richard Zwakhals, Niels Nomen.