Hardinxveld onder de fatale streep na verlies tegen GDC

GDC 1

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

8 april 2017 14:30

Drunen, A.H. van

Hardinxveld is door een verliespartij in de thuiswedstrijd tegen GDC onder de fatale degradatiestreep terecht gekomen. Met een punt meer en een wedstrijd meer begon Hardinxveld als nummer twaalf aan het rechtstreekse degradatieduel tegen GDC, dat de dertiende plaats bezette. Een strafschop in het begin van de wedstrijd bleek uiteindelijk beslissend voor de overwinning van de bezoekers. De ploeg van trainer Arjan de Vries moest door de vroege 0-1 de wedstrijd maken, maar slaagde er tegen het stugge GDC niet in om het duel aan de eigen Sluisweg nog te laten kantelen.

Met een schorsing van Vincent van Lopik en een alsmaar langere lijst blessures (Elroy Boon, Danny van den Bout, Danny den Haan, Johan Kazen, Robin de Kok, Rick Lodder) moest Hardinxveld aantreden voor het belangrijke degradatietreffen tegen GDC. Het vonnis in de wedstrijd bleek achteraf al na 7 minuten te zijn gevallen. Hardinxveldverdediger Job Werkman vergreep zich in de zestien aan GDC aanvaller Bart van den Bogaard, en dat leverde GDC zo al vroeg in de wedstrijd een strafschop op. In eerste instantie pareerde Hardinxvelddoelman Sjoerd de Groot de matig genomen strafschop van Pascal de Vries, die de rebound wel benutte om er snel 0-1 van te maken. Daarmee kwam het initiatief in de wedstrijd nog nadrukkelijker bij Hardinxveld te liggen. Na een schot van Umut Takac over het doel van GDC vloog ook een kopbal van Niels Nomen over de lat. GDC hield genoeg spelers achter de bal en Hardinxveld had niet het raffinement om daar doorheen te komen.
Na een voorzet van Roy van’t Hoog stopte GDC doelman Nicky Janssen knap de inzet van Richard Zwakhals. Ook nadat Christian Verschoor van de achterlijn een bal terug kopte op Richard Zwakhals viel zijn kopbal net niet in de kruising.
De WSB brigade ging zo met een 0-1 achterstand de rust in.
In de tweede helft deed de wedstrijd het predikaat degradatiepot alle eer aan. Gezien de belangen bleef het wel spannend of de bal toch nog een keer goed zou vallen. Een voorzet van Umut Takac schampte het hoofd van de vrijstaande Niels Nomen en verdween naast het doel van GDC. Ook een voorzet van Lex de Gier raakte GDC verdediger Ruben Combee compleet verkeerd en rolde net naast het doel. De tijd verstreek in het voordeel van de bezoekers en het spelpeil zakte steeds verder weg. Christian Verschoor kwam mee op maar zijn inzet tikte de GDC doelman corner. Met de fraaiste poging lukte het Hardinxveld ook niet om zich nog vlak voor tijd te belonen. Uit een voorzet van Aron van Andel schoot Umut Takac met een volley hard op het doel van GDC, maar ook  de redding van doelman Nicky Janssen mocht er zijn. Daarmee bleef het tot aan het laatste fluitsignaal van scheidsrechter van Drunen bij de 0-1 die al zo vroeg op het scorebord stond. Zonder de overigens terecht toegekende stafschop had de wedstrijd hoogstwaarschijnlijk een doelpuntloos gelijkspel opgeleverd en dus mocht GDC zich de gelukkigste prijzen. Voor Hardinxveld een heel dure nederlaag waarmee de ploeg zakt naar de dertiende en dus  rechtstreekse degradatieplaats.
Ook werd bekend dat Hardinxveld een groot voetbaltalent kwijt raakt met de overstap van de 18-jarige Roy van’t Hoog naar de buren van Sliedrecht.
Komend paasweekend staan er inhaalwedstrijden op het programma en komt Hardinxveld niet in actie. Een week later op 22 april begint Hardinxveld dan aan de laatste vier wedstrijden van de competitie met een bezoek aan Altena, dat ook niet vrij is van degradatiezorgen, maar wel een voorsprong heeft van vier punten ten opzichte van Hardinxveld.

Opstelling: Sjoerd de Groot, Job Werkman, Robert Zwakhals, Christian Verschoor, Roy van’t Hoog, Aron van Andel, Richard Zwakhals, Nick van der Woude, Umut Takac, Niels Nomen, Lex de Gier (72’Ricky den Haan).