Hardinxveld pakt weer de volle buit tegen Nivo Sparta

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

4 februari 2017 14:30

Cakir, B.

Hardinxveld heeft zaterdag in de thuiswedstrijd tegen Nivo Sparta opnieuw de volle buit gepakt. Dat gebeurde destijds in de heenwedstrijd nog met enig fortuin, maar deze keer was de overwinning aan de eigen Sluisweg meer dan verdiend. De ploeg van trainer Arjan de Vries heerste op het veld en bekroonde dat met een 4-3 overwinning. Tel daarbij een aantal fraaie kansen die Hardinxveld liet liggen en de ambitieuze gasten uit Zaltbommel hadden zomaar een forse afstraffing kunnen krijgen. Ondanks het overwicht van Hardinxveld kreeg de wedstrijd nog wel een zinderende finale.

Hardinxveld moest aantreden zonder enkele vaste waarden in de verdediging en leek daardoor al vroeg averij op te lopen. Na ruim vijf minuten spelen won Willem Looijen na balverlies van Hardinxveld het persoonlijke duel van Robert Zwakhals en schoof de 0-1 in de verre hoek. Toch was Hardinxveld verre van aangeslagen en stuurde Aron van Andel Richard Zwakhals in de ruimte en kreeg de bal op maat retour om heel beheerst de gelijkmaker aan te tekenen. Nadat Nick van der Woude een afvallende bal over het doel van Nivo Sparta joeg, was het kort voor de pauze opnieuw raak voor het gedreven spelende Hardinxveld. De rollen waren bij de volgende goal omgedraaid toen Aron van Andel als man van de wedstrijd zoals zo vaak deze middag een duel op het middenveld won en Richard Zwakhals voor het doel bediende. De Hardinxveldspits zorgde ervoor dat er met een 2-1 voorsprong kon worden gerust.
De WSB brigade trok de lijn van de eerste helft door in het tweede deel. Met een schot van Umut Takac op de paal was Hardinxveld direct gevaarlijk. Na een klein uur spelen liep Hardinxveld verder uit toen Richard Zwakhals andermaal door Aron van Andel werd gelanceerd en op het doel afstormde om de bal laag en hard tussen doelman Dennis Westerlaken en de paal binnen te schieten. Na de 3-1 hadden Lex de Gier en Umut Takac kansen om Hardinxveld verder uit te laten lopen. Gezien de stand leek er niet veel hand aan de hand, maar sloeg Nivo Sparta dat niet echt in de wedstrijd zat vlak voor tijd toch nog toe. Uit een vrije trap sprong de bal terug van de onderkant lat en was het Fabrice de Jonge die na een scrimmage voor het doel de 3-2 binnen tikte. Wat volgde was een zinderende slotfase waarin invaller Niels Nomen na precies 90 minuten de voor Hardinxveld leek het bevrijdende 4-2 binnen schoof. Toch zou de spanning weer terugkeren door een tackle binnen de zestien die Nivo Sparta nog een strafschop opleverde. Daaruit bepaalde Jente Roorda in blessuretijd de stand op 4-3 en dat werd na enkele bloedstollende slotminuten ook de eindstand.
Hardinxveld boekte daarmee een dik verdiende en ook broodnodige overwinning in de strijd om lijfsbehoud. Voor Nivo Sparta lijkt door dit resultaat een streep te gaan door een topklassering en verdween ook de tweede periode uit het zicht. Hardinxveld liet in deze wedstrijd zien dat het tot veel meer in staat is dan de voorlaatste plaats op de ranglijst aangeeft. Dat is ook nodig want de ploeg van trainer Arjan de Vries staat een inhaalrace te wachten om te kunnen overleven in de tweede klasse.
Komende zaterdag 11 februari speelt Hardinxveld opnieuw een thuiswedstrijd, tegen de nummer vier van de ranglijst, CDW uit Wijk bij Duurstede. De aanvang aan de Sluisweg is om 14.30 uur.

Opstelling:
Sjoerd de Groot, Danny van den Bout, Robert Zwakhals, Johan Kazen, Roy van’t Hoog, Aron van Andel, Lex de Gier (75’Niels Nomen), Nick van der Woude, Robin de Kok (75’Rick Lodder), Richard Zwakhals, Umut Takac.