Hardinxveld gaat met thuiswinst tegen Brederodes de winterstop in

Brederodes 1

Robin de Kok (schot)
Umut Takac (penalty)
... (vrije trap)

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

10 december 2016 14:15

Piket, D.

Hardinxveld heeft de eerste seizoenshelft voor de winterstop afgesloten met een knappe thuisoverwinning op Brederodes. De ploeg van trainer Arjan de Vries had aan de eigen Sluisweg nog geen punt kunnen vergaren en brak eindelijk de ban met een 2-1 zege op de nummer vier van de ranglijst uit Vianen. Hardinxveld dat een prima wedstrijd speelde kon daarmee de laatste plaats verlaten en won ook aan vertrouwen dat nodig is voor de strijd om handhaving in de tweede seizoenshelft.

Hardinxveld moest vooraf aan de blessurelijst toevoegen Christian Verschoor en Danny van den Bout, maar kon wel weer beschikken over Lex de Gier en Roy van’t Hoog, die met een gebroken neus voorzien van een masker op de bank plaatsnam. Het centrale duo achterin werd nu gevormd door Johan Kazen en Robert Zwakhals, die dat eerder vervulden in het tweede elftal.
De bezoekers startten furieus en hoopten zo het geplaagde Hardinxveld snel op achterstand te zetten. Dat lukte niet want Hardinxveld begon ook gedreven aan deze laatste wedstrijd voor de winterstop en gaf geen krimp. Het echte gevaar in de openingsfase kwam van Hardinxveld met schoten op het doel van Lex de Gier en Richard Zwakhals. Het aanvallende spel van Hardinxveld leverde halverwege de eerste helft ook de openingstreffer op. Een inzet van Richard Zwakhals kreeg Brederodes doelman Bastian Spriel niet onder controle en in de rebound joeg Robin de Kok de 1-0 in de touwen. Een paar minuten later kreeg Brederodes niet voor de eerste keer geen vat op Umut Takac, die vrij in de zestien een opzwieper kreeg en de goed leidende scheidsrechter Piket resoluut naar de stip wees. Uit de strafschop tilde Umut Takac zelf de stand naar 2-0 voor Hardinxveld. Dat werd ook de ruststand in een wedstrijd die ook in de tweede helft volop boeide toen er nog meer ruimte kwam.
De WSB Solutions formatie kreeg de kansen om al vroeg in het tweede deel de wedstrijd in het slot te gooien. Richard Zwakhals kwam 1 tegen 1 voor de doelman die de bal met de voet stopte. En Rick Lodder werd te ver naar de buitenkant gedreven om doeltreffend af te ronden. Aan de andere kant redde Hardinxveld doelman Marc Koning knap op een tegenstoot van de gasten. Hardinxveld werd halverwege de tweede helft verrast door de aansluitingstreffer van Brederodes uit een vrije trap van Ivo Toxopeus, die de bal precies langs de muur krulde.
Na de 2-1 was de spanning weer helemaal terug en werd het meer een opportunistische strijd. Rick Lodder kreeg de mogelijkheden om de score uit te breiden maar een volley van hem werd gestopt en ook zijn volgende schot blokte de doelman met de voeten. Brederodes bracht met de wissels meer routine in het veld en ook Hardinxveld wisselde Aron van Andel en Richard Zwakhals voor Roy van’t Hoog en Niels Nomen. De ruimtes werden groter en de druk van Brederodes nam toe, maar Hardinxveld hield de controle in de slotfase.  Kort voor het einde sloeg de frustratie bij de gasten toe toen Bowan de Bruin de bal vol in het gezicht duwde van Umut Takac en hij met rood kon vertrekken. Hardinxveld doelman Marc Koning moest nog opgelapt worden toen een tegenstander op hem was ingelopen. In blessuretijd had Umut Takac de uitslag nog kunnen opvoeren, maar lag de bal niet breed en schoot tegen de uitkomende doelman op. Hardinxveld deerde dat allemaal niet toen het laatste fluitsignaal klonk en met 2-1 de eerste thuisoverwinning binnen was.
Door de winst klimt Hardinxveld naar de voorlaatste plaats op de ranglijst met 10 punten uit 13 wedstrijden. Brederodes zakte door het verlies een plaatsje naar de vijfde plek.
In de wetenschap dat er twee ploegen degraderen en er ook twee nacompetitie gaan spelen, wacht Hardinxveld een zware tweede seizoenshelft, maar heeft de moraal op deze laatste speeldag voor de winterstop wel flink opgevijzeld. Op 28 januari 2017 hervat Hardinxveld de competitie met de uitwedstrijd bij Tricht.

Opstelling: Marc Koning, Vincent van Lopik, Robert Zwakhals, Johan Kazen, Danny den Haan, Aron van Andel (78’Roy van’t Hoog), Lex de Gier, Robin de Kok, Rick Lodder, Richard Zwakhals (80’Niels Nomen), Umut Takac.