Hardinxveld lijdt dure nederlaag in degradatiestrijd bij Heukelum

Heukelum 1

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

3 december 2016 14:30

Hoogdalem, C.A van

Hardinxveld heeft zaterdag in een regelrecht degradatieduel bij Heukelum een dure 2-0 nederlaag geleden. In een van beide kanten slechte wedstrijd waren twee uitvallen van de thuisclub voldoende om Hardinxveld vaster op de laatste plaats te nagelen. De ploeg van trainer Arjan de Vries liet zien wel over meer voetballend vermogen te beschikken dan Heukelum, maar kwam vrijwel nooit verder dan de zestien meter. Door dit negatieve resultaat nemen de degradatiezorgen bij Hardinxveld al kort voor de winterstop serieuze vormen aan.

Vooraf was de blessurelijst van Hardinxveld aangevuld met Roy van’t Hoog die aan het duel met GJS een gebroken neus had over gehouden, en Rick Lodder die ziek was. Met veel strijd werd het duel tussen de nummers twaalf Heukelum en Hardinxveld als nummer veertien geopend. Als voorlaatste wedstrijd voor de winterstop kon deze wedstrijd immers nog wat lucht geven aan beid ploegen in degradatienood. Hardinxveld was vaker in balbezit maar zag Heukelum halverwege de eerste helft uit de eerste de beste uitval toeslaan. Balverlies van Hardinxveld en een lange trap op Heukelummer Joel Papilaja was voldoende voor de thuisclub om de 1-0 binnen te schuiven. Als tegenzet probeerde de opkomende Christian Verschoor voor het doel van Heukelum Niels Nomen in stelling te brengen, maar zijn inzet bleek niet gevaarlijk. Na een forse overtreding op Danny van den Bout zou blijken dat hij na de pauze niet verder kon. Na een vrije trap van Robin de Kok op de vuisten van de nadrukkelijk aanwezige Heukelum doelman Yoerik van’t Pad, sloeg Heukelum op slag van rust uit het niets opnieuw toe. Een wegens buitenspel fel omstreden poging van de thuisclub sprong via doelman Marc Koning en de onderkant lat uit het doel, waarna Joel Papilaja uit de rebound raak kopte. Scheidrechter van Hoogdalem kende na veel discussie de discutabele treffer toch toe en zo ging Hardinxveld met een mokerslag van de 2-0 de rust in.
De WSB Solutions formatie bracht in het tweede deel Sjoerd Ooms en Lex de Gier als wissels voor Niels Nomen en Danny van den Bout. Tegen het stugge Heukelum was het initiatief nu helemaal aan Hardinxveld, dat niet verder dan de zestien meter wist te komen. De eindpass ontbrak of was niet zuiver, waardoor Heukelum niet serieus in de problemen kwam. Maar een klein kwartier voor tijd leek de aansluitingstreffer toch in de maak toen Umut Takac het strafschopgebied in snelde naar het doel van Heukelum. De Hardinxvelder werd neergehaald en tot verbijstering van heel Hardinxveld en tot opluchting van Heukelum wuifde arbiter van Hoogdalem een penalty weg. Daarmee bleef ook een spannende slotfase van een toch al beroerde wedstrijd uit, en trok Heukelum met 2-0 aan het langste eind.
Hardinxveld staat door deze uitslag nu los op de laatste plaats met twee punten achterstand op sv BLC en al vijf punten op Heukelum en Tricht. Komende zaterdag 10 december ontvangt Hardinxveld als afsluiting van de eerste competitiehelft de nummer vier Brederodes uit Vianen. Een overwinning in deze laatste wedstrijd voor de winterstop zou Hardinxveld nog wat perspectief kunnen bieden in de strijd tegen degradatie. In tegenstelling tot gebruikelijk is wegens de eerder invallende duisternis de aanvangstijd vervoegd naar 14.15 uur aan de Sluisweg.

Opstelling: Marc Koning, Vincent van Lopik, Christian Verschoor, Johan Kazen, Danny den Haan, Aron van Andel, Danny van den Bout (45’Lex de Gier), Robin de Kok, Umut Takac, Niels Nomen (45’Sjoerd Ooms), Richard Zwakhals.