Puntje is heel magere beloning voor Hardinxveld uit bij GDC

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

15 oktober 2016 14:30

Dee, R. van

Voor Hardinxveld was zaterdag het gelijkspel in de uitwedstrijd bij GDC gezien het spelbeeld een wel heel magere beloning. De ploeg van trainer Arjan de Vries dicteerde vrijwel de gehele wedstrijd tegen de subtopper in Eethen, maar drukte het overwicht niet uit in de score. Het bleef bij 0-0 in een duel waarin Hardinxveld zelf de kansen niet afmaakte, wel de paal en lat raakte, en zich ook nog kon beklagen over cruciale arbitrale beslissingen die niet werden genomen.

Voor Hardinxveld leek het op voorhand een lastige middag te worden om als nummer voorlaatst met 3 punten op bezoek te gaan bij de nummer vier van de ranglijst GDC met 10 punten. De wedstrijd liet een heel ander beeld zien met Hardinxveld dat het initiatief nam en met prima combinaties druk zette op de helft van de thuisclub. Bij de eerste aanval was GDC doelman Wesley van der Wardt net op tijd uit zijn doel om Umut Takac de kans te ontnemen om al vroeg de score te openen. Met fraaie crossballen bediende Robin de Kok vanaf het midden de vleugels van Hardinxveld. Binnen  het kwartier anticipeerde Umut Takac op een uittrap over de verdediging, maar schoof oog in oog met de GDC doelman de bal tegen de paal. Richard Zwakhals kapte zijn man uit en zag zijn schot gekeerd worden, terwijl even later Danny van den Bout in de zestien door de GDC doelman werd geschept en dat een wat ruime interpretatie was van de bal spelen. Robijn de Kok zag na een solo zijn inzet eindigen op de vuisten van de doelman. De volgende mogelijkheid werd Hardinxveld ontnomen toen de doorgebroken Umut Takac op de rand van de zestien van achteren werd aangetikt en arbiter van Dee dat wegwuifde en ook de kaart op zak hield. Gelukkig voor Hardinxveld liet een aloude voetbalwet het afweten toen aan de andere kant doelman Sjoerd de Groot een voorzet losliet en GDC de bal maar net buiten de paal schoof.
De teleurstelling dat het 0-0 was gebleven leek na de rust wat vat te hebben op het spel van de WSB Solutions formatie. Ook de thuisclub stelde daar weinig tegenover, waarna Hardinxveld de draad weer oppakte. Uit een pass nam invaller Sjoerd Ooms de bal ineens op de slof maar zijn schot in de korte hoek werd goed gepareerd door de GDC doelman. Met nog een kwartier op de klok kon Hardinxveld eindelijk juichen maar deed dat te vroeg. Na een overstapje schoot Rick Lodder hard tegen de onderkant van de lat en sprong volgens vriend en vijand de bal van achter de lijn uit het doel. Maar niet volgens de redelijk in de buurt opgestelde arbiter en zo bleef het meer dan verdiende doelpunt voor Hardinxveld opnieuw uit. Doelman Sjoerd de Groot strekte zich vervolgens prima bij een gevaarlijke kopbal van de thuisclub. Met de invallers Aron van Andel in het midden en Niels Nomen in de spits zette Hardinxveld nog eens aan voor het slot. Koud in het veld ging Niels Nomen de strijd aan met een sliding op de bal die voor het doel ternauwernood door GDC werd gered. Het bleef bij 0-0 en dat was voornamelijk zuur voor Hardinxveld dat na vier nederlagen op rij smacht naar een overwinning en daar deze middag wel aanspraak op maakte maar uiteindelijk het net niet deed bollen. Voor GDC was het puntje mooi meegenomen om zich enigszins te handhaven in de subtop van de competitie. Voor Hardinxveld kwam de klap nog harder aan toen bleek dat zowel nummer laatst Heukelum en sv BLC op een plaats hoger beide hadden gewonnen. Door deze resultaten zakt Hardinxveld nu naar de laatste plaats op de ranglijst.
Komende week kan Hardinxveld even loskomen van de competitiezorgen en vervolgt dan de bekerstrijd waarin het zich plaatste voor de knock-outfase en Unitas zaterdag ontvangt aan de Sluisweg. Een week later op zaterdag 29 oktober hervat Hardinxveld de competitie met ook een thuiswedstrijd tegen de nummer twee van de ranglijst Delta Sports’95 uit Houten.