Hardinxveld haalt kunststukje uit bij Nivo Sparta

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

10 september 2016 14:30

IJpelaar, J.M.

Hardinxveld heeft zaterdag een kunststukje uitgehaald door in de uitwedstrijd bij titelpretendent Nivo Sparta als overwinnaar van het veld te stappen. In deze tweede competitiewedstrijd wachtte de Sluiswegbewoners een zware opgave op het eerder in de week geopende schitterende sportcomplex in Zaltbommel. De thuisploeg wist uit een veldoverwicht tal van kansen niet af te maken, maar leek na een strafschop in de tweede helft het duel toch beslist te hebben. De moraal van Hardinxveld was niet gebroken en mede door drie aanvallende  wissels kreeg het duel een sensationele ontknoping met een 1-2 overwinning voor de ploeg van trainer Arjan de Vries.

Na het teleurstellende verlies in de eerste thuiswedstrijd tegen Tricht liet Hardinxveld in de tweede competitiewedstrijd het initiatief aan de ambitieuze gastheren in Zaltbommel. Door een later begin wegens een filevertraging van scheidsrechter Ypelaar uit Kaatsheuvel volgde een lange warming-up en zorgde ook de warmte op het kunstgras voor een niet al te hoog tempo in de opening. Het spel werd door Nivo Sparta afgestemd om via de flanken of door het midden de gevaarlijke Willem Looijen als aanvalsleider te bereiken. Hardinxveld antwoordde daarop met een sterk  verdedigingscentrum met Patrick Zwakhals in de mandekking en Roy van’t Hoog voor het voetballende vervolg. Aan de flanken bewaakten Vincent van Lopik en Danny den Haan de aanvoer over de vleugels van de thuisclub. Niettemin leverde dit het spel dominerende Nivo Sparta een aantal kansen op, maar sprong daar slordig mee om. En was de bal toch doelgericht dan stond daar altijd doelman Sjoerd de Groot die met een aantal knappe reddingen Hardinxveld in de wedstrijd hield. Met een vrije trap van Leroy Peelen op de paal ontsnapte Hardinxveld andermaal halverwege de eerste helft. De WSB Solutions formatie bereikte zo schadeloos met 0-0 de pauze.
Ook in de tweede helft  kwam Hardinxveld onder druk te staan en moest na een klein kwartier buigen door een strafschop na een valpartij in de zestienmeter. Namens Nivo Sparta tekende Tim de Laat van elf meter de naar het leek bevrijdende 1-0 voor de thuisclub aan. Nadat de wedstrijd was opengebroken boorde Hardinxveld nieuwe energie aan en bracht Rick Lodder voor Robin de Kok in het veld. Na nog een fantastische redding van doelman Sjoerd de Groot op een hoge inzet van de thuisclub kwam Hardinxveld er meer uit. Rick Lodder dook in de ruimte op links en speelde de bal door op de vrijstaande Umut Takac die Nivo doelman Dennis Westerlaken verschalkte door met een boogje hoog in de korte hoek 1-1 binnen te krullen. Als laatste wapenfeit joeg Richard Zwakhals de bal snoeihard net buiten de verre paal en werd vervangen door Niels Nomen. Onder het motto erop en er overheen ging Hardinxveld de slotfase in. Waar Nivo Sparta worstelde om nog tot aanvallen te komen brak Hardinxveld via Danny van den Bout opnieuw uit en lag de bal breed. Rick Lodder legde alle venijn in zijn uithaal op het doel en zette zo de wedstrijd op zijn kop met de 1-2. Hardinxveld koesterde in de laatste tien minuten die voorsprong tegen het verslagen Nivo Sparta.
Dit resultaat schenkt het team van trainer Arjan de Vries zowel drie punten als ook vertrouwen voor het vervolg van de competitie. Komende zaterdag 17 september wacht Hardinxveld opnieuw een uitwedstrijd met een bezoek aan het sterk in de tweede klasse debuterende C.D.W. in Wijk bij Duurstede.

Opstelling: Sjoerd de Groot, Vincent van Lopik, Patrick Zwakhals, Roy van’t Hoog, Danny den Haan, Aron van Andel, Lex de Gier (46’Danny van den Bout), Robin de Kok (65’Rick Lodder), Sjoerd Ooms, Richard Zwakhals (75’Niels Nomen), Umut Takac.