Hardinxveld sluit competitie af met winst op SC Amstelwijck

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

14 mei 2016 14:30

Nagtegaal, M.J.

Hardinxveld heeft zaterdag de competitie afgesloten met een 3-4 overwinning in de uitwedstrijd bij SC Amstelwijck. Door de resultaten een week eerder, winst voor Hardinxveld en verlies van SC Amstelwijck, kwam het niet meer op deze slotwedstrijd aan wie zich zou handhaven in de tweede klasse. De ploeg van de afscheid nemende trainer Ferry van Dijk eindigde zo op een verdienstelijke negende plaats op de ranglijst. De gastheren uit Dordrecht moeten als nummer elf van de ranglijst zich via de nacompetitie nog zien te redden. Met twee doelpunten van Sjoerd Ooms voor de rust en twee treffers van Richard Zwakhals na de pauze werd het duel in Hardinxvelds voordeel beslist. In deze wedstrijd werd ook afscheid genomen van Eelke Kraaijeveld die stopt met voetballen en Marc Vogel die naar het tweede elftal gaat.

De ontmoeting van Hardinxveld bij SC Amstelwijck die op de laatste speeldag prijkte was vooraf van alle spanning ontdaan en ging nog om de sportieve eer. Dat Hardinxveld minder geconcentreerd startte bleek tot tweemaal toe uit reddingen die doelman Karsten de Graaf moest verrichten om niet al vroeg tegen een achterstand aan te lopen. Maar na ruim 20 minuten viel de treffer voor SC Amstelwijk dan toch via een kopbal op de kruising die vervolgens van dichtbij door Rivolino Caupain werd binnen getikt. Hardinxveld werd na de 1-0 direct gevaarlijk aan de andere kant. Uit een voorzet van Danny van den Bout volgde een duel van Sjoerd Ooms met Amstelwijckverdediger Kevin Steensma  en dat leverde de gelijkmaker op. Met opnieuw een redding van doelman Karsten de Graaf die het schot van een doorgebroken Amstelwijcker pareerde bleef het 1-1. Hardinxveld dat wat dreigender werd nam kort voor de pauze de leiding. Een inzet van Danny van den Bout werd nog gestopt door doelman Mehmet Tokul, maar uit de rebound schoof Sjoerd Ooms de 1-2 binnen.
Direct na de rust nam de WSB Solutions formatie verder afstand van de thuisclub. Uit een voorzet van Danny van den Bout kopte Richard Zwakhals 1-3 binnen en met een rush in de zestien meter schoof diezelfde Richard Zwakhals de 1-4 onder de Amstelwijckdoeman door  in het net. Om dit laatste potje gemakkelijk uit te spelen kreeg Hardinxveld niet de gelegenheid. Voor Amstelwijck schoof Tonnie Stok de bal onder de uitkomende doelman Karsten de Graaf door binnen. Na deze 2-4 volgde het moment bij Hardinxveld dat Eelke Kraaijeveld een applauswissel  kreeg, om afscheid te nemen van het voetbal na een lange en mooie carrière op het veld. Even later was het ook de beurt aan Marc Vogel die werd vervangen in zijn laatste wedstrijd voor het eerste elftal. De jeugdspelers Lars van der Rest en Robin de Boon namen hun plaats in. Voor Hardinxveld was de wedstrijd eigenlijk al gespeeld, maar Amstelwijck kwam in de slotfase toch nog dichtbij toen Rivolino Caupain vrij voor het doel de eindstand op 3-4 bepaalde.

De competitie zit er daarmee op. De ploegen die zich via de nacompetitie nog moeten zien te handhaven in de tweede klasse zijn SC Amstelwijck en De Zwerver. Gedegradeerd waren al Leerdam Sport’55 en Unitas en Almkerk was al kampioen. Verder gaan in de nacompetitie sv Meerkerk, Altena en GRC-14 strijden om promotie.

Door deze overwinning op de laatste speeldag klom Hardinxveld nog een plaatsje in de eindrangschikking naar de negende positie, en handhaafde zich daarmee knap in de tweede klasse na een spannende slotfase van de competitie. Na drie seizoenen nemen Hardinxveld en trainer coach Ferry van Dijk met een tevreden gevoel afscheid van elkaar, en komt er voor hem een einde zijn tijdperk bij Hardinxveld, waar hij in het verleden ook al als speler diende. In het nieuwe seizoen komt Hardinxveld onder de technische  leiding van Arjan de Vries te staan.

Opstelling:  Karsten de Graaf, Elroy Boon, Patrick Zwakhals, Aron van Andel, Roy van’t Hoog, Eelke Kraaijeveld (70’Lars van der Rest), Danny van den Bout, Robin de Kok, Rick Lodder, Richard  Zwakhals, Sjoerd Ooms (60’Marc Vogel, 80’Robin de Boon).