Hardinxveld definitief veilig na winst op Wilhelmina’26

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

7 mei 2016 14:30

Bergen, S. van den

Hardinxveld heeft zich zaterdag in de thuiswedstrijd tegen Wilhelmina’26 door een 2-1 overwinning definitief in veiligheid gespeeld. De ploeg van trainer Ferry van Dijk verzekerde zich door dit resultaat en het verlies van de concurrentie één speeldag voor het einde van minimaal de tiende en dus een veilige plaats in de eindrangschikking. Dankzij twee treffers van Richard Zwakhals zegevierde Hardinxveld in dit cruciale duel over de gasten uit Wijk en Aalburg, die zich door de andere resultaten ook verzekerden van lijfsbehoud. Beide teams waren na afloop begrijpelijk opgelucht dat rechtstreekse handhaving in de tweede klasse niet meer op de laatste speeldag aan hoefde te komen.

Dat er volop spanning stond op deze voorlaatste competitiewedstrijd was wel duidelijk door de gedreven maar ook voorzichtige opening. Hardinxveld moest winnen om rechtstreekse handhaving in eigen hand te houden, terwijl Wilhelmina’26 met drie punten meer aan een gelijkspel al voldoende had.
Het eerste deel leverde dan ook nauwelijks kansen op. Een schot van Sjoerd Ooms over het doel en een vrije trap van Eelke Kraaijeveld in de muur van Wilhelmina’26 en een kopbal van Marc Veth over het doel van Hardinxveld waren de schampere pogingen. De wedstrijd werd na een klein half uur door Hardinxveld opengebroken toen uit een voorzet van Sjoerd Ooms Richard Zwakhals bij de tweede paal de 1-0 binnen kopte. Voor de bezoekers het sein om er meer druk op te zetten en dat leverde ruim vijf minuten later de gelijkmaker op. Uit een vrije trap net buiten de zestien passeerde Marc Veth niet alleen de Hardinxveldmuur maar in de vrije hoek ook doelman Sjoerd de Groot. Na deze 1-1 hadden de bezoekers het betere van het spel tot de pauze zonder echt gevaarlijk voor het doel te worden.
Met  de meer aanvallend ingestelde Danny van den Bout voor Aron van Andel begon de WSB Solutions formatie aan het tweede deel. Binnen een paar minuten ging Lex de Gier een duel aan in de zestien en zag scheidsrechter van den Bergen een strafschop in de valpartij van Wilhelmina’26. Hardinxvelddoelman Sjoerd de Groot onderscheidde zich door de elfmetertrap van Corjan Vos te pareren. De wedstrijd raakte weer in evenwicht omdat de teams niet te veel risico namen om tegen een tegentreffer aan te lopen. Roy van’t Hoog probeerde het met een afstandsschot net over de lat en Christian Verschoor onderschepte de bal van een doorgebroken Wilhelmina’26 speler. Hardinxveld dat alleen gebaat was bij een overwinning zocht in het laatste kwartier meer de aanval. Uit een voorzet joeg Sjoerd Ooms de bal vrij voor het doel hoog over en werd een schot van Roy van’t Hoog geblokt. Met nog een paar minuten reguliere speeltijd op de klok viel de voor Hardinxveld bevrijdende goal. Uit een voorzet van Danny van den Bout was Richard Zwakhals opnieuw scherp voor het doel en tekende de 2-1 aan. Wilhelmina’26 doelman Mitchell Kerkwijk uitte zijn frustratie en werd door de eigen technische staf voor de laatste paar minuten nog vervangen door invaller-doelman Bart Groen. Dat deed er in de toegevoegde tijd niet meer toe, want de wedstrijd was wel gespeeld met een 2-1 overwinning voor Hardinxveld.
Toen duidelijk werd dat Altena de sportieve plicht had vervuld door te winnen van SC Amstelwijck kon zowel Hardinxveld als Wilhelmina’26 een feestje vieren aan de Sluisweg voor hun rechtstreekse handhaving in de tweede klasse.

De ploegen die zich nu via de nacompetitie moeten zien te handhaven zijn SC Amstelwijck en De Zwerver. Gedegradeerd waren al Leerdam Sport’55 en Unitas en Almkerk was al kampioen. Verder gaan in de nacompetitie sv Meerkerk, Altena en GRC-14 strijden om promotie.

Komende zaterdag 14 mei gaat Hardinxveld op de laatste speeldag naar SC Amstelwijck dat zich dus als nummer 11 via de nacompetitie moet zien te handhaven. Er staan in die laatste competitiewedstrijd in Dordrecht geen andere dan de sportieve belangen meer op het spel.

Opstelling:  Sjoerd de Groot, Marc Vogel (70’Elroy Boon), Christian Verschoor, Robert Zwakhals, Roy van’t Hoog, Aron van Andel (46’Danny van den Bout), Vincent van Lopik, Lex de Gier, Eelke Kraaijeveld, Richard Zwakhals, Sjoerd Ooms.