Hardinxveld in het nauw na verlies bij GRC-14

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

30 april 2016 14:30

Wagenaar, V.M.

Hardinxveld is zaterdag in het nauw gedreven door verlies in de uitwedstrijd bij GRC-14. Het duel dat in de eerste helft op slot zat werd direct na de pauze opengebroken door een uiterst dubieuze beslissing van de scheidsrechter om de bal voor de thuisclub op de stip te leggen. De lichtvaardig gegeven strafschop werd benut en het lukte de ploeg van trainer Ferry van Dijk niet om nog langszij te komen. De thuisclub schakelde snel om toen Hardinxveld naar voren kwam en liep uit naar 3-0. Door dit verlies en de andere resultaten heeft Hardinxveld op plaats tien nog maar één punt voorsprong op de nacompetitieplaatsen om handhaving.

Op het fraaie nieuwe complex in Giessen Rijswijk trof Hardinxveld een tegenstander die nog volop in de race is om een ticket voor de nacompetitie om promotie. Hardinxveld moet daarentegen strijden om rechtstreekse handhaving en daarmee stond er volop spanning op het duel. Dat bleek in het begin een verlammende uitwerking te hebben op beide teams. De eerste doelpoging kwam van de mee opgekomen Hardinxveldverdediger Christian Verschoor maar zijn halve volley ging naast het doel. Verder pakte GRC-14 doelman Dennis Mijdam een afstandsschot van Eelke Kraaijeveld klem. GRC-14 kwam niet los van het compact spelende Hardinxveld, waarbij Roy van’t Hoog de lastig te bespelen Maba Jarbou goed in bedwang hield. De eindpasses werden over en weer onderschept en echte openingen kwamen er niet in de eerste helft, waardoor er met 0-0 werd gerust.
Direct na de pauze werd de wedstrijd wel opengebroken, al was daar een uiterst dubieuze strafschop voor nodig. In een duel om de bal aan de achterlijn van Hardinxveld zou er zijn geduwd, waarvoor scheidsrechter Wagenaar wel heel lichtvaardig naar de stip wees. Wilco van Oord profiteerde van dit buitenkansje om vanaf elf meter de 1-0 aan te tekenen. Het lukte de WSB Solutions formatie niet om de thuisclub, die steeds beter in het spel kwam,  echt onder druk te zetten. Toch kreeg Hardinxveld een kwartier voor het einde twee prima kansen op de gelijkmaker. Na een combinatie dook Eelke Kraaijeveld op voor de GRC-14 doelman maar zijn inzet werd geblokt. En uit een hoekschop van Robin de Kok werd een kopbal van diezelfde Eelke Kraaijeveld op de doellijn gered. De messcherpe tegenaanval was wel raak toen Wilco van Rossum de 2-0 binnen schoof. Hardinxveld was verslagen en in de slotfase trok Patrick Zwakhals aan de noodrem. Het was niet helemaal binnen de zestien, maar dat leverde naast een terechte rode kaart voor de Hardinxveldverdediger toch ook nog een penalty op voor de thuisclub. Hardinxvelddoelman Sjoerd de Groot liet zich niet voor de tweede keer vanaf elf meter door Wilco van Oord passeren en pakte de bal klem. In de laatste minuten liep GRC-14 toch nog uit naar 3-0 toen Sjoerd de Groot een inzet met de voet redde, maar de rebound wel strak binnen werd geschoten door Michael van den Oever.

GRC-14 verstevigde door die uitslag zowel de positie in de derde periode als voor de eindrangschikking om een periode over te nemen van Almkerk dat kampioen werd.
Door het verlies is de marge van Hardinxveld op plaats tien nog maar een punt ten opzichte van SC Amstelwijck op p/d plaats elf. Ook nummer negen Wilhelmina’26 is met drie punten meer nog niet definitief veilig. En laten dat nu precies de laatste twee tegenstanders zijn van Hardinxveld in de competitie. Voor een loeispannend slot ontvangt Hardinxveld komende zaterdag 7 mei Wilhelmina’26 aan de Sluisweg en gaat een week later voor de laatste competitiewedstrijd op bezoek bij SC Amstelwijck.

Opstelling:  Sjoerd de Groot, Marc Vogel (80’Johan Kazen), Patrick Zwakhals, Christian Verschoor, Roy van’t Hoog, Aron van Andel, Eelke Kraaijeveld, Robin de Kok, Rick Lodder, Richard Zwakhals, Sjoerd Ooms (65’Danny van den Bout).