Kostbare overwinning van Hardinxveld in slotfase bij Altena

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

23 april 2016 14:30

IJpelaar, J.M.

Hardinxveld heeft zaterdag in de uitwedstrijd bij Altena een kostbare overwinning geboekt. Door een hattrick van Sjoerd Ooms, met de ultieme treffer in blessuretijd zegevierde Hardinxveld met 2-3 tegen de subtopper in Nieuwendijk. De ploeg van trainer Ferry van Dijk schrok van de dadendrang van de gastheren in de openingsfase, maar wist de schade aan het begin te beperken tot één tegentreffer. Nog voor de pauze boog Hardinxveld de stand om naar 1-2. Na de gelijkmaker van de thuisclub leek het duel uit te draaien op een puntendeling. Maar toen de reguliere 90 minuten net op de klok stonden toonde Sjoerd Ooms voor de derde maal zijn scherpte voor het doel en kon Hardinxveld in de strijd om directe handhaving een kostbare 2-3 overwinning vieren.

Hardinxveld had het in de beginfase moeilijk met de vrijuit spelende thuisploeg die ook snel de leiding nam. Na drie minuten spelen was het al raak voor Altena toen Maarten de Bruijne een voorzet bij de eerste paal binnen kopte. Nog maar amper bekomen van de 1-0 kwam Hardinxveld heel goed weg toen de uitkomende doelman Sjoerd de Groot de bal niet onderschepte en Dennis van Munster voor open doel kon aanleggen. Tot afgrijzen van Altena en opluchting van Hardinxveld schoof hij de bal tegen de paal. Binnen 10 minuten sloeg Hardinxveld uit de eerste de beste aanval direct toe. Uit een combinatie van Rick Lodder tikte Vincent van Lopik de bal door op Sjoerd Ooms die diagonaal de 1-1 binnen schoot. De wedstrijd was weer open en dat leverde over en weer nogal wat balverlies op. Bij een uithaal van Altena op het doel kon Vincent van Lopik de bal net met het hoofd toucheren om niet meer dan een hoekschop weg te geven. Met Christian Verschoor die naar het centrum van de verdediging trok, en Patrick Zwakhals en Gerco Blokland als defensieve bewakers, kon Roy van’t Hoog als aanjager meer opschuiven. Kort voor de rust bleek Hardinxveld opnieuw effectief met de kansen om te springen toen Richard Zwakhals vanaf de linkerflank op doel schoot en Altenadoelman Marrien van de Heuvel de bal niet onder controle kreeg. De scherp opgestelde Sjoerd Ooms schoot Hardinxveld zo uit de rebound naar een 1-2 voorsprong bij de pauze.
De WSB Solutions formatie bracht voor het tweede deel de van blessures herstelde Eelke Kraaijeveld en Robin de Kok in de ploeg voor Rick Lodder en Richard Zwakhals. Uit een hoge voorzet van Lex de Gier viel de bal voor de voeten van Sjoerd Ooms maar torpedeerde de Altenadoelman de Hardinxveldspits. Dat leverde de keeper geel op en Hardinxveld een penalty. De strafschop van routinier Eelke Kraaijeveld werd door Marrien van de Heuvel gestopt en dat gaf Altena moed om de druk op Hardinxveld nogmaals op te voeren. Halverwege de tweede helft leverde dat Altena de gelijkmaker op toen Maarten de Bruijne uit een vrije trap voor de tweede maal raak kopte. Na de 2-2 steeg de spanning of er toch nog een winnaar zou komen. Altena zocht de aanval maar werd niet echt gevaarlijk en naar het einde toe werd Hardinxveld wel gevaarlijker uit de tegenaanval. Een schuiver van Sjoerd Ooms stroopte onder de Altenadoelman op de doellijn. Op het moment dat de blessuretijd ging lopen nam Hardinxveld alsnog de leiding. Uit een combinatie speelde Eelke Kraaijeveld in de zestien Sjoerd Ooms aan die met zijn derde treffer van de middag de stand op 2-3 bepaalde. Tegen het alles of niets offensief van Altena hield de verdediging goed stand waardoor Hardinxveld dolgelukkig de drie punten mee naar de Sluisweg nam.
Door deze 2-3 overwinning verstevigde Hardinxveld de veilige tiende plaats met een marge van vier punten op nummer elf SC Amstelwijck, en laat de andere degradatiekandidaten De Zwerver, Leerdam Sport’55 en Unitas nu nog verder achter zich.

Komende zaterdag 30 april staat voor Hardinxveld weer een belangrijke uitwedstrijd op het programma, tegen het voor een periodetitel strijdende GRC-14 in Giessen Rijswijk.

Opstelling:  Sjoerd de Groot, Christian Verschoor, Patrick Zwakhals, Gerco Blokland, Roy van’t Hoog, Aron van Andel (68’Markc Vogel), Vincent van Lopik, Lex de Gier, Rick Lodder (46’Eelke Kraaijeveld), Richard Zwakhals (46’Robin de Kok), Sjoerd Ooms.