Hardinxveld buigt in het laatste kwartier voor Nivo Sparta

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

9 april 2016 14:30

Rest, R.A. van de

Hardinxveld heeft zaterdag in het laatste kwartier van de thuiswedstrijd tegen Nivo Sparta moeten buigen voor de bezoekers uit Zaltbommel. De ploeg van trainer Ferry van Dijk kwam kort voor de pauze gezien het wedstrijdverloop wat gelukkig op een 1-0 voorsprong. In de tweede helft zag het er lang naar uit dat Hardinxveld die voorsprong niet meer uit handen zou geven. Maar uit een strafschop een kwartier voor tijd en een treffer kort voor het einde bogen de gasten aan de Sluisweg de stand volledig om. Door dit 1-2 verlies blijft Hardinxveld in de gevarenzone staan om in de p/d-nacompetitie te moeten gaan strijden voor lijfsbehoud.

De belangen van dit duel waren vooraf voor beide teams duidelijk. Hardinxveld moest winnen om de marge voor directe handhaving op plaats tien te behouden, terwijl het bezoekende Nivo Sparta als nummer acht van de ranglijst zich met winst zo goed als zeker helemaal veilig zou spelen.
In de eerste helft trok Nivo Sparta de wedstrijd het meest naar zich toe en kwam met snelle aanvallen ook gevaarlijk voor het doel van Hardinxveld. De eerste inzet pakte doelman Sjoerd de Groot en even later vloog een volgend schot in de rebound over de lat van het Hardinxveld doel. Met een schuiver voorlangs het doel en een tegendraadse kopbal was Nivo Sparta andermaal gevaarlijk. Toen de actieve Lex de Gier onreglementair een halt werd toegeroepen leverde dat Hardinxveld kort voor de pauze een vrije trap op. Rick Lodder slingerde de bal hoog voor het doel waarop Nivo doelman Lars Tertoolen zich leek te verkijken en Richard Zwakhals met een kopbal de 1-0 voor Hardinxveld aantekende.
Met die meevaller kon de WSB Solutions formatie ook beginnen aan het tweede deel. Hardinxveld bleef wat hangen en de gasten kregen niet meer de ruimte om er snel uit te komen. Tot een kwartier voor tijd toen Elroy Boon zich in de zestien aan zijn tegenstander vergreep en scheidsrechter van de Rest niet twijfelde om de bal op de stip te leggen. Tim de Laat bracht Nivo Sparta uit de strafschop langszij. Van beide kante leek de wedstrijd met de 1-1 min of meer gespeeld, maar kort voor het einde sloegen de bezoekers helemaal toe. Waar Hardinxveld een week eerder uit bij Alblasserdam in de 88e minuut wist te zegevieren kreeg het nu om die tijd het deksel op de neus. Uit een voorzet die nog wat van richting veranderde viel de bal precies voor de voeten van Jeroen Sterrenburg die snoeihard de 1-2 in de touwen schoot. Zoals de hele wedstrijd overtuigde ook het slotoffensief van Hardinxveld in blessuretijd niet echt en leverde dat aan de Sluisweg een gevoelige nederlaag op.
Met de 1-2 uitslag speelde het bezoekende Nivo Sparta zich vrijwel zeker in veiligheid. Door het verlies van de concurrenten SC Amstelwijck en De Zwerver handhaafde Hardinxveld zich ondanks dit verlies nog wel op de net veilige tiende plaats.
Komende zaterdag staat een inhaalprogramma gepland en komt Hardinxveld niet in actie. Daarna wachten Hardinxveld nog vier uiterst belangrijke slotwedstrijden in de strijd om directe handhaving in de competitie, te beginnen op zaterdag 23 april met de uitbeurt bij subtopper Altena.

Opstelling:  Sjoerd de Groot, Elroy Boon, Patrick Zwakhals, Gerco Blokland, Roy van’t Hoog, Aron van Andel, Danny van den Bout (75’Nick van der Woude), Lex de Gier, Rick Lodder (60’Eelke Kraaijeveld), Richard Zwakhals (80’Sjoerd Ooms), Vincent van Lopik.