Hardinxveld verslaat De Zwerver in het eerste kwart

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

19 maart 2016 14:30

Gans, D. de

Hardinxveld heeft zaterdag in de strijd om handhaving in de tweede klasse een belangrijke overwinning geboekt op De Zwerver. In het eerste kwart van de wedstrijd sloeg de ploeg van trainer Ferry van Dijk resoluut toe met goals van Lex de Gier en Rick Lodder. Door deze 2-0 overwinning aan de eigen Sluisweg klom Hardinxveld naar plaats tien en vergrootte met een wedstrijd meer gespeeld de marge naar nummer twaalf De Zwerver tot vier punten.

Het met veel blessures kampende Hardinxveld trof De Zwerver, dat het moest doen zonder twee geschorste vaste waarden. Hardinxveld begon met veel meer overtuiging aan het belangrijke duel tussen de twee ploegen die een p/d-plaats in de competitie bezetten. Na ruim vijf minuten spelen kwam Hardinxveld al op voorsprong uit een voorzet die hoog voor het doel werd geslingerd. De Zwerver doelman Jordi Lingen bokste de bal weg voor de voeten van Hardinxveld jeugdspeler Lex de Gier die strak uithaalde voor de 1-0. Ook daarna creëerde Hardinxveld uitstekende kansen om verder uit te lopen. Uit een vrije trap liep Rick Lodder zich vast in het doelgebied en een volley van Sjoerd Ooms scheerde maar rakelings over de lat. Na precies twintig minuten spelen was het opnieuw raak voor Hardinxveld. Van achteruit verstuurde centrale verdediger Christian Verschoor een lange bal naar voren die achter de verdediging viel. Rick Lodder toonde zich de scherpste en schoot via de vingertoppen van De Zwerver doelman Lingen de 2-0 in de hoek. Ook daarna controleerde Hardinxveld de wedstrijd tegen De Zwerver dat pover acteerde en ongevaarlijk bleef.

Na de 2-0 bij de pauze veranderde dat wedstrijdbeeld ook niet meer. De WSB Solutions formatie stond De Zwerver wel wat meer balbezit toe maar kwam nooit onder echte druk te staan. Ook bij Hardinxveld was de meeste scherpte er wel  af waardoor er in het tweede deel niet veel meer te beleven viel. Een schuiver van Sjoerd Ooms ging nog wel voorlangs het open De Zwerver doel. Pas in blessuretijd nam Hardinxveld het doel van de bezoekers weer eens onder vuur. Een hard schot van Danny van den Bout werd in het doelgebied geblokt en uit de rebound schoot Nick van der Woude de bal vol op de rug van een verdediger. Dat het niet meer lukte deerde Hardinxveld niet omdat de verdiende 2-0 overwinning even daarna bij het laatste fluitsignaal van scheidsrechter de Gans een feit was.

Hardinxveld klom door dit resultaat naar de veilige plaats tien, maar daarachter heeft Wilhelmina’26 met twee wedstrijden minder gespeeld slechts een punt achterstand. Met een wedstrijd meer gespeeld bedraagt de voorsprong van Hardinxveld op De Zwerver nu vier punten. Op tien en elf punten achterstand bezetten Leerdam Sport’55 en Unitas de rechtstreekse degradatieplaatsen dertien en veertien.
Komend paasweekend staat er voor Hardinxveld geen inhaalwedstrijd op het programma. Daarna wachten Hardinxveld de ongetwijfeld spannende laatste zes competitiewedstrijden om rechtstreeks lijfsbehoud, te beginnen op zaterdag 2 april met de uitwedstrijd bij subtopper Alblasserdam.

Opstelling:  Sjoerd de Groot, Elroy Boon, Christian Verschoor, Robert Zwakhals, Roy van’t Hoog, Nick van der Woude, Danny van den Bout, Vincent van Lopik, Lex de Gier, Rick Lodder (80’Rick Lodder), Sjoerd Ooms (75’Ricky den Haan).