Hardinxveld in mineur door verliezende goal bij De Alblas

2952BV
ALBLASSERDAM
tel. 078-6915361

De voorlaatste competitiewedstrijd van Hardinxveld uit bij De Alblas eindigde voor Hardinxveld in mineur door een 1-0 verlies. Er stond voor beide ploegen heel wat op het spel, met De Alblas nog in de race voor het kampioenschap en Hardinxveld in de strijd om een vervangende periodetitel. Het duel tussen de nummers twee en drie van de ranglijst werd in de slotfase beslist door een wegens buitenspel omstreden winnende goal van de thuisclub.

Met gedoe over een verkeerde kleur slidingbroek van Hardinxveldaanvoerder Vincent van Lopik, die voor zijn commentaar direct al geel incasseerde, werd de toon door arbiter van Rijnsbergen al vroeg gezet. De eerste kans van de wedstrijd volgde uit een voorzet van Lex de Gier, die een Alblasverdediger net op tijd wegkopte voordat Robin Peursem gevaarlijk kon worden. Aan de andere kant bracht doelman Marc Koning, die weer terug was in het doel van Hardinxveld, redding op een kopbal van De Alblas. Met veel strijd hielden de ploegen elkaar in evenwicht. Een knap uitgespeelde aanval schoof De Alblas nog naast het doel en kort voor de pauze verlengde Robin Peursem een vrije trap van Danny van den Bout net over de kruising van het Alblasdoel.

Hardinxveld begon goed aan de tweede helft en was dicht bij de openingstreffer. Een schot van Collin de Kok net onder de lat pareerde de doelman en uit een vrije trap raakte Collin de Kok ook nog de kruising. Na een vrije trap aan de andere kant stopte Hardinxvelddoelman Marc Koning knap een vrije schietkans van De Alblas. Met lange ballen en balverlies leverde het vervolg weinig mogelijkheden op aan beide kanten. Met nog een kleine tien minuten te gaan werd de score toch nog open gebroken door een uiterst discutabele treffer.  De arbiter negeerde van afstand de buitenspelpositie, van waaruit Jari Zijderveld door kon naar het doel van Hardinxveld om in de korte hoek 1-0 voor de thuisclub binnen te schieten. Na het afgewezen vlagsignaal strooide de arbiter ook nog met twee gele kaarten voor protesterende spelers en tweemaal geel voor de Hardinxveldse staf. Na de bedaarde gemoederen kwam Hardinxveld niet meer aan een slotoffensief toe. Thuisploeg De Alblas bleef zo met een punt minder in het spoor van de ook winnende koploper Alblasserdam.
Na dit verlies rest Hardinxveld een heel dunne strohalm op een vervangende periodetitel voor een nacompetitieplaats. Daarvoor komt ook sv Meerkerk in aanmerking, en juist die ploeg komt op de slotdag, komende zaterdag 4 juni op bezoek aan de Sluisweg. Voor beide ploegen telt de winst en mogelijk ook nog wel het doelsaldo, maar zijn in alles ook nog eens afhankelijk van het resultaat dat Streefkerk boekt thuis tegen DFC, dat geen belangen meer in de competitie heeft.