Hardinxveld JO15-1 wint eerste competitiewedstrijd na goed herstel in 2e helft

3371ET
HARDINXVELD-GIESSENDAM
tel. 0184-612956

Na een vriendschappelijke 7-2 overwinning tegen SV Capelle JO14-1 vorige week stond zaterdag de 1e competitiewedstrijd in de Hoofdklasse voor Hardinxveld JO15-1 op het programma. VVGZ was te gast aan het complex op de Sluisweg.

De 1e helft start rommelig en zenuwachtig van de kant van Hardinxveld. Er is weinig beweging en in de opbouw wordt geen risico genomen. Na 4 minuten komt VVGZ op voorsprong door een fout in de opbouw. De aanvaller van VVGZ heeft alle ruimte en kan van dichtbij ongehinderd de 0-1 binnen schieten.

VVGZ speelt vaak de lange bal richting de snelle aanvallers en hier heeft Hardinxveld moeite mee. Toch weet de Hardinxveldse verdediging iedere keer te corrigeren. VVGZ houdt de ruimtes verder goed klein en hierdoor komt Hardinxveld maar moeilijk tot een verzorgde opbouw. Mede omdat er bij balbezit weinig beweging is en Hardinxveld zelf ook klein staat. Toch weet Hardinxveld via een aantal lange ballen toch nog wat gevaar te stichten. Nadat Noud goed druk zet en de tweede bal weet te winnen is er een schietkans voor Bart, maar deze wordt helaas geblokt. Een aantal gevaarlijk indraaiende corners van Jesse zorgen ook nog niet voor de gelijkmaker. Hardinxveld voelt dat er meer in zit, maar het valt allemaal net niet goed.

In de tweede helft zien we meteen een ander Hardinxveld. Er is vanuit het middenveld meer beweging en Oscar komt iedere keer vrij in de opbouw. Hierdoor kan Hardinxveld een aantal keer een opbouw opzetten. David en Ibi komen vervolgens in de ploeg om wat meer diepgang te brengen. Bart schuift hierdoor naar de linkerkant en dit werpt zijn vruchten af. Bart voelt zich als een vis in het water op de linkerkant en weet na een pass van Kyan en een slalom langs 3 tegenstanders de bal binnen te schieten. De gelijkmaker is dik verdiend en Hardinxveld voelt dat er mee in zit tegen VVGZ.

Toch weet ook de ploeg uit Zwijndrecht gevaarlijk te worden, met name door slordigheden aan de kant van Hardinxveld. Zo worden een aantal ballen gemist, maar wordt dit door de defensie iedere keer ook weer hersteld. Hardinxveld houdt zijn adem in als Nijs de bal in de voeten van een middenvelder schiet, maar de aanname is niet goed en ook nu kan er door de defensie van Hardinxveld hersteld worden.

Voorin blijven Bart, David en Ibi gevaar stichten met daarachter steeds meer voetballend gevaar van Kyan en Oscar. Tjits valt ook goed in op het middenveld en gaat als een soort stofzuiger tekeer. Bij vrijwel ieder duel komt hij als winnaar uit de bus waardoor Hardinxveld de blik weer naar voren kan richten. Een aantal schoten van Hardinxveld worden geblokt. De tijd verstrijkt en de wedstrijd lijkt af te stevenen op een gelijkspel. Stan komt nog in de ploeg voor de moegestreden Oscar om nog wat defensieve zekerheid in te bouwen.

Stan heeft op de bank de batterij opgeladen en laat zich niet in verdedigend, maar in aanvallend opzicht zien. Op het middenveld pikt hij de bal op en begint aan een opmars richting het doel van VVGZ. De laatste linie komt in zicht en iedereen rekent op een schot of een bal op de meegelopen David. Stan houdt echter het overzicht en ziet Bart aan de linkerkant helemaal vrij staan. De pass is perfect op maat en Bart schiet in een keer met rechts in de verre hoek. De bal is onhoudbaar voor de keeper en zo staat Hardinxveld op een 2-1 voorsprong.

VVGZ gaat opportunistisch voetballen en stuurt de uitstekend spelende centrale verdediger mee naar voren. David wordt hierop direct naar achteren gestuurd zodat Hardinxveld in een 5-3-2 opstelling komt te spelen. Door het opportunistische spel worden de ruimtes groter, maar hier kan Hardinxveld niet van profiteren.

De scheidsrechter heeft ergens 6 minuten blessuretijd vandaan getoverd. Het spel heeft in de 2e helft naast wat wissels amper stil gelegen en er zijn ook geen blessures geweest. In deze uitzonderlijk lange blessuretijd krijgt VVGZ nog een corner die via een scrimmage nog bijna achter Nijs verdwijnt, maar Hardinxveld houdt stand en pakt zo de volle buit in de 1e competitiewedstrijd van het seizoen.

Complimenten voor het team! Er werd knap hersteld van een vroege achterstand en een mindere 1e helft. De 2e helft was stukken beter en bij vlagen genieten langs de kant. Volgende week wacht een uitwedstrijd in het stadion van Roosendaal, waar RBC JO15-1 de tegenstander is. Hopelijk kan de ploeg weer de volle buit pakken in deze pittige competitie.