JO9-1 Kampioen in "'t hol van de leeuw"

Groot-Ammers JO9-1

Hardinxveld JO9-1

Noud de Ruijter (penalty)
... (afstandschot)

17 december 2016 9:45

Zaterdag 17 December was het dan eindelijk zover. De topper kon eindelijk gespeeld worden. Groot-Ammers was de tegenstander. Beide ploegen hadden 18 punten uit 7 gespeelde wedstrijden. Groot-Ammers had vooraf een beter doelsaldo. Uit deze laatste wedstrijd van de competitie zou dus de uiteindelijke kampioen bekend worden. Enkel bij winst van Hardinxveld kon er dus gefeest worden. Groot-Ammers, die vanaf wedstrijd nummer 1 , koploper was, had genoeg aan een gelijk spel.

De JO9-1 was goed voorbereid, de kids hadden een tweetal uitstekende trainingen achter de rug, iedereen was fit en klaar voor het uur van de waarheid. Thuis had Hardinxveld nog grote moeite tegen het fysiek sterke Groot-Ammers en verloor na een 3-0 voorsprong met 4-7. De omstandigheden waren perfect, de conditie van het veld was top en de zon trachtte door het wolkendek heen te komen. De toeschouwers waren massaal komen opdagen op het sportpark "de Gelkenes". Goed om te zien was dat het "legioen" van Hardinxveld de overhand had.  Het was alleen nog even wachten op de arbiter.

Om 9.53 uur klonk het fluitsignaal van de scheidsrechter en de gespannen koppies van beide ploegen konden van start gaan om te kijken wie deze strijd zou gaan winnen. De pupillen van VVH startte gedisciplineerd, de spelers bezette goed hun positie en combineerde er fladderend op los. Na enkele minuten was de eerste kans dan ook al een feit. Door een goede opbouw van achteruit , onder leiding van David, kwam de bal bij Finn, die de bewegelijke Brechtje op rechts zag opkomen stomen. Brechtje kwam middels een steekbal , schuin oog in oog met de keeper, maar de keeper wist het goede schot te parreren. Verdedigend kwam Hardinxveld niet in de problemen. De betrouwbare sluitpost Jan-Jaap bouwde keurig via de zijkanten op. Sil, David en Luc hadden de aanvallers volledig onder controle. Ook Thijn, Noud en Brechtje waren de baas op het middenveld. En Finn maakte het de verdedigers van Groot-Ammers  keer op keer lasting. Hardinxveld kreeg steeds meer kansen gedurende de 1e helft, Een goede mogelijkheid volgde uit een corner van Finn, waarbij Noud de bal verkeerd op het hoofd trof en over het doel mikte. Groot-Ammers probeerde op een fysieke wijze meer vuist te maken, er werd meer op de man gespeeld en aan het einde van de 1e helft kregen sommige spelers van Hardinxveld het zwaar te verduren. Enkele minuten voor de rust kreeg Groot-Ammers zijn eerste kans, de aanvaller van Ammers leek vrij door te kunnen lopen echter had de goed leidende scheidsrechter gezien dat deze speler de bal met zijn hand  op onregelementaire wijze meenam. Er werd gerust met een 0-0 stand. Te zien was dat er twee spelers enigszins aangeslagen het veld verlieten richting kleedkamer. Noud en Thijn liepen beide mank doordat ze in een duel op een vervelende wijze door de tegensander waren geraakt.

De trainers gaven aanwijzingen aan de jeugd van VVH om niet mee te gaan in het fysieke geweld en gewoon te blijven voetballen. Het spelbeeld van de 2e helft was niet anders dan die van de 1e helft. Hardinxveld ging direct op zoek naar de openingstreffer. En Groot-Ammers kwam geen moment hun spel en moest zich beperken tot tegenhouden en Hardinxveld proberen uit hun spel te halen. Na enkele minuten een pass van Finn richting de diepgaande Noud, Noud omspeelde zijn tegenstander en kon richting doel doorlopen echter werd hij vlak voordat hij van dichtbij wilde uithalen van achter onderuit geschoffeld. De scheidsrechter bedacht zich geen moment en legde de bal op de stip. Noud ging zelf achter de bal staan en schoot de bal hard binnen, waarbij de goalie nog wel de bal toucheerde, maar dit was niet voldoende 0-1. De ontlading was bij de spellers van VVH groot. En nu standhouden. Nog geen 2 minuten later probeerde Groot-Ammers meer pressie te zetten . Dit lukte, Hardinxveld zakte iets meer in. Dit leidde tot een corner, die uiteindelijk werd weggewerkt. De bal kwam op een afstand van 35 meter bij de middenvelder van Ammers. Deze bedacht zich geen moment en loste een kanonskogel, die onhoudbaar voor Jan-jaap in het doel van Hardinxveld verdween 1-1. Een mokerslag voor de JO9-1, maar de koppies keken niet omlaag. De mouwen werden nog maar eens opgestroopt, dit is ook wat de ploeg zo sterk maakt, ze gunnen elkaar iets, vechten als leeuwen en geloven in elke bal, Na 3 minuten kwam de bal van de sterk spelende Thijn aan de linkerkant bij Noud. Noud zag 3 man op zich afkomen en tikte de bal breed op de compleet vrijstaande Brechtje. Brechtje loste haar schot in de uiterste hoek van het doel 1-2. Na deze goal kreeg Hardinxveld vleugels. Groot-Ammers leek wat gefrustreerd, maar de arbiter hield de wedstrijd onder controle. Vervolgens was het 5 minuten voor tijd Finn, die de wedstrijd op slot gooide. Hij kreeg van Noud de bal in de diepte aangespeeld. Finn omspeelde zijn tegenstander en kruiste voorlangs. De verdediger probeerde Finn nog omver te duwen en als laatste redmiddel te haken, maar Finn bleef staan en schoot de bal beheerst langs de keeper 1-3. Thijn beloonde zichzelf op een goal, door goed doorgaan en blijven afjagen van de tegenstander gaf Thijn het laatste tikje 1-4. Hierna speelde VVH de wedstrijd op professionele wijze uit. Het eindsignaal klonk en het feest kon beginnen. De finale was gewonnen in "t hol van de leeuw.

Complimenten kids. Fantastisch gedaan en wat een enorme strijd geleverd, ik ben echt super trots op jullie! En supporters enorm bedankt voor de enthousiaste aanmoedigingen.