SC 't Zand A1 - Hardinxveld JO19-1

A-junioren zaterdag, A1, Hoofdklasse G

26 september 2015 14:45

Ridder, C.A. den

A1 verliest in Tilburg. Een 1e helft met de nodige kansen, maar tijdens de 2e helft laat het team het collectief afweten.

De A1 speelt de eerste uitwedstrijd dit seizoen. Er wordt gespeeld tegen ’t Zand, een voor Hardinxveld onbekende ploeg uit Tilburg. De voorbereiding is wat rommelig. We zien zelfs een paar spelers na aankomst eerst een broodje bestellen in de kantine (verlaat ontbijt?). De ploeg krijgt tot 2 keer toe een verkeerde kleedkamer toegewezen, waardoor de warming up tot een kwartier blijft beperkt. Daarna moet er nog van alles worden geregeld rond het veld, zoals het verwijderen van de oefendoeltjes en repareren van de netten. Onderdeel van de psychologische oorlogvoering van de thuisploeg? Het publiek is ruim vertegenwoordigd, de zon schijnt, dus daar kan het niet aan liggen. Er wordt gespeeld op kunstgras.

Het eerste kwartier gaat de wedstrijd gelijk op. Zowel Hardinxveld als ’t Zand worden een paar keer gevaarlijk zonder dat het tot echte kansen komt. Hardinxveld maakt het zich daarna te vaak moeilijk door een trage opbouw en onzorgvuldig passen. Desondanks weet de ploeg vaak druk te zetten rond de 16. Echte kansen kunnen alleen niet worden gecreëerd. Na ruim 20 minuten spelen weet ’t Zand bijna op voorsprong te komen, maar Marc voorkomt een treffer. Daarna een kans voor Hardinxveld, maar meer dan een ongecontroleerd schot van Jesper wordt het niet. In het laatste kwartier voor rust weet ’t Zand dan toch op voorsprong te komen. Hardinxveld verspeelt de bal, een prima pass volgt en de aanvaller van ’t Zand neemt knap aan op de borst en haalt uit: 1-0. Vlak voor rust weet Lex nog een keer uit te halen, maar de bal gaat net naast.

Na rust zien we een tegenstander die de druk opvoert en Hardinxveld dat geen schim is van de vorige wedstrijden. Op de as en het middenveld verliest de ploeg vrijwel alle duels (als we ze al aangaan). Om onverklaarbare reden is het spel ook vaak onzorgvuldig waardoor de spelers elkaar in de problemen brengen. Na 20 minuten bouwt ’t Zand de voorsprong verder uit met een niet te houden schot: 2-0. Hardinxveld weet daarna bijna de aansluitingstreffer te scoren, maar vandaag zit dat er niet in. Even later probeert Mike het nog met een afstandsschot, maar die gaat net over. Hardinxveld ziet daarna nog een keer een kans op een tegentreffer tegen de lat uiteenspatten. Vandaag zit er niet meer in. Bij een 2-0 achterstand fluit de scheidsrechter af.

Tja, wat zullen we er van zeggen. Het was vandaag geen beste wedstrijd. De A1 kan gewoon beter, maar vandaag heeft ’t Zand verdiend gewonnen. Jammer van de laatste 20 minuten. De spelers van beide teams lieten zich in de slotfase te vaak verleiden tot commentaar op de wedstrijdleiding en elkaar irriteren in plaats van gewoon te gaan voetballen. Hardinxveld kwam hierbij nog goed weg met een paar gele kaarten na domme overtredingen, ’t Zand moest zelfs nog een rode kaart incasseren.

Opstelling: Marc, Job, Mike, Arie Jo (46’ Lars), Robin B., Boon, Aron (69’ Ruben), Lex, Frank, Jesper, Bart.